کرب و بلا: با وجود گذشت بیش از هزار و اندی سال از دوران زندگی حسین بن علی (ع) و سپس رقم خوردن نهضت عظیم عاشورا که غم‌انگیزترین و درعین‌حال پندآموزترین حادثه بی تکرار بشریت بود، هنوز اندیشه‌های حسین (ع) و اسرار عاشورا و کربلا ناشناخته مانده است.

 

حسین (ع) نه تنها برای مسلمانان و شیعیان که برای عموم اندیشمندان و محققان جهان با دین و آئین‌های مختلف واقعیتی شگفت‌انگیز و معمایی دست‌نیافتنی است و با این وجود اندیشمندان و محققان در مکاتب مختلف بشری برای دریافت و ادراک این مفهوم بلند دست و پا زده و حاصل این تکاپو را در قالب مقالات و کتب متعدد و حتی سخنان و اشارات کوتاه می‌توان دید.

 

کتاب «حسین (ع)» که گردآوری دیدگاه بیش از 70 اندیشمند مطرح مسلمان و غیرمسلمان در خصوص نواده آخرین پیامبر خدا است را می‌توان از جمله تلاش‌هایی قلمداد کرد که برای معرفی و شناخت حسین بن علی (ع) صورت گرفته است.

 

درباره کتاب

کتاب حسین (ع) مجموعه‌ای از آراء و دیدگاه‌های 76 شخصیت برتر جهان ازجمله مراجع تقلید، سیاستمداران، شاعران، نویسندگان و متفکران مسلمان و غیرمسلمان است که با راهنمایی علامه «محمدرضا حکیمی» و توسط «بشیر خیری» و «امیرحسین کریمی» گردآوری و به زبان فارسی تنظیم و منتشر شده است.

 

تمام متن کتاب اعم از فهرست مطالب، سخن آغازین، مقدمه و متن اصلی کتاب توسط «سید عباس رضوی» به زبان عربی و با تلاش «نادر مختاری»، «سید محسن معصومی» و «رضا بیک زاده» به زبان انگلیسی ترجمه و در کنار متن فارسی منتشر شده است.

 

این کتاب نخستین بار با شمارگان 3000 نسخه در پاییز سال 1390 در قالب 190 صفحه چاپ و منتشر شد و به فاصله کوتاهی از انتشار آن به چاپ سوم رسید. کتاب حسین (ع) تاکنون بیش از 15 بار تجدید چاپ شده و توسط انتشارات «الگوی فردا» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

 

بازخوانی کتاب

کتاب حسین (ع) با مقدمه خواندنی محمدرضا حکیمی آغاز شده و در ادامه نظرات چهره‌های دینی و اندیشمندان جهان در رابطه با شخصیت امام حسین (ع)، نهضت عاشورا و حادثه کربلا را در برابر دیدگان مخاطب قرار داده است.

 

علامه در مقدمه این کتاب با بیش از 60 عبارت به توصیف واژه بلند عاشورا پرداخته و در قسمتی از این مقدمه چنین نوشته است: «عاشورا ضربان قلب خورشید است در سینه خاک ... عاشورا خون خداست جاری در رگ‌های تنزیل، عاشورا نماز شب یازدهم است در سکوت خروشان خیمه‌های سوزان... عاشورا هدیه اسلام است به بشریت و تاریخ...»

 

در صفحات این کتاب 190 برگی، نظرات و آراء مراجع عظام تقلید ازجمله «آیت اله بروجردی»، «امام خمینی (ره)»، «آیت اله بهجت» و آیت اله مرعشی نجفی» در کنار دیدگاه اندیشمندانی چون «علامه امینی» محقق متفکر و صاحب اثر گران‌سنگ الغدیر، «مرتضی مطهری»، «علی شریعتی»، «محمد ابن ادریس شافعی» و «ابن ابی‌الحدید» دانشمند اهل سنت منتشر شده است.

 

سخنانی از «ادوارد براون» مستشرق انگلیسی، «آنتوان بارا» نویسنده مسیحی اهل سوریه، «بارتولومو» شرق‌شناس ایتالیایی قرن بیستم، «عایشه بنت‌الشاطی»، نویسنده اهل سنت، «جبران خلیل جبران»، «ایروینگ واشنگتن»، «ریموند قسیس»، «ویل دورانت»، «رینو جوزف» در صفحات دیگری از کتاب حسین (ع) چاپ شده است.

 

برگی از کتاب

«موسیو ماربین» نویسنده و متفکر آلمانی دیدگاه خود در رابطه با شخصیت حسین بن علی (ع) را چنین بیان داشته است: «حسین بن علی نوه محمد که از دختر محبوبه‌اش –فاطمه – متولد شده، تنها کسی است که طی چهارده قرن گذشته در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرده، اخلاق و صفاتی که در دوران حکومت عرب پسندیده و قابل احترام بود، در فرزند مولای متقیان مشاهده می‌شد» ص 158.

 

«محمد بن ادریس شافعی» تیز درباره امام حسین (ع) و عاشورا این‌گونه نظر داده است: «این حادثه از حوادثی است که دلم را به درد آورده، خواب مرا ربوده و موی مرا سپید کرده است. دل و دیده‌ام را به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگین کرده است و اشک چشمم را جاری ساخته و خواب را از آن برده است. آیا کسی هست که از من به حسین پیامی برساند؟ حسین کشته‌ای است بدون جرم و گناه که پیراهن او به خونش رنگین شده، عجب از ما مردم که از یک طرف به آل پیامبر (ص) درود می‌فرستیم و از سوی دیگر فرزندان او را به قتل می‌رسانیم» ص 116.