به گزارش کرب و بلا، مراسم معرفی و رونمایی از تقویم قرآنی 1401 همزمان با آغاز اعیاد شعبانیه، با حضور «سیدمحمد حسینی»، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری؛ «احمد مسجدجامعی»، قائم‌مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و «غلامرضا خواجه‌سروی»، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملک و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.

 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در این مراسم با اشاره به آیاتی که طبق تفاسیر معتبر، مصداق اتم و اکمل آنها امام حسین(ع) است، عبارت «نفس مطمئنه» در سوره مبارکه فجر را از جمله این آیات دانست که منظور از آن حضرت سیدالشهدا (ع) است.

 

سید محمد حسینی با اشاره به سنت الهی خونخواهی از دم مظلوم که در آیات قران نیز بر آن تصریح شده است اظهار داشت: هرچند پس از شهادت امام حسین(ع) مختار قیام کرد و قاتلین اباعبدالله (ع) را به سزای اعمالشان رساند و درطول تاریخ هم قیام‌های مختلفی انجام شده، اما ولی دم و واقعی امام حسین (ع) حضرت حجت(عج) است، همانگونه که امام باقر (ع) ذیل آیه 33 سوره اسراء « وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا ... » فرمودند: مراد از مظلوم در این آیه حضرت حسین (ع) و مراد از ولی دم او حضرت حجت (ع) است.

 

معاون پارلمانی رئیس چمهور در بخش پایانی سخنان خود فرست توجه به خواسته‌ها و نیازهای مردم را فرصت مغتنمی دانست که در اختیار مسئولین قرار گرفته و طبق این سخن امام حسین (ع) که فرمودند: «از نعمت‌های خدا بر شما این است که مردم حاجت‌هایشان را نزد شما بیاورند» باید قدر این فرصت خدمتگزاری را دانست.

 

ارادت به امام حسین (ع) محور وحدت ایرانیان است

در بخش دیگری از این مراسم قائم مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نقش پررنگ آثار دینی در فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: برخی آثار دینی مانند تکایا و مساجد و... به‌نوعی موزه هنرهای اسلامی هم هستند. به عنوان مثال تکیه قاجاری سادات اخوی با دست‌نوشته‌ها و کتیبه‌هایی که منتسب به هنرمندانی چون کمال‌الملک است و بنایی با ویژگی‌های معماری خاص از زاویه نگاه هنری هم حکم یک موزه را دارد.

 

احمد مسجدجامعی، با اشاره به نقش ویژه قیام امام حسین (ع) در تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران گفت: ارادت به سیدالشهدا (ع) در تاریخ ما پررنگ و در دوره‌های مختلف جاری بوده و معیار و ملاک وحدت ایرانیان است.

 

وی عاشورا و روزشمار آن را از موضوعات مورد توجه در تقدیم ایرانی طی سده چهارم هجری به بعد دانست و افزود: یکی از تقویم‌های قدیمی با عنوان تقویم نجومی از «نجم الملک» است که 133 سال به‌صورت متوالی منتشر می‌شد و به بحث عاشورا و قیام امام حسین(ع) خیلی وسیع پرداخته است.

 

مسجد جامعی همچنین اظهار داشت: پرداختن به عزای امام حسین (ع) و ارادت به ایشان با زبان و فرهنگ و سنت‌های مردم این سرزمین آمیخته  و حتی با گسترش زبان فارسی هم همسو است؛ یعنی هر کجا که زبان فارسی رفته، درباره حضرت حسین(ع) شعر گفته‌اند، حتی اگر مسلمان نبوده‌اند. نمونه آن هم هند و قفقاز است.

 

قائم مقام رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در پایان سخنان خود پیشنهاد راه اندازی بخش ویژه حسینیه سیدالشهدا (ع) در کتابخانه ملک را مطرح و خاطرنشان کرد:  ما در هر بحران و آسیبی به سیدالشهدا (ع) پناه می‌بریم و جا دارد به مناسبت و میمنت این ایام و اعیاد شعبانیه و با توجه به نیت واقف موزه و کتابخانه ملک، بخش ویژه حسینیه سیدالشهدا (ع) را در اینجا راه‌اندازی کنیم.

 

در پایان این مراسم از تقویم قرآنی 1401 به عنوان آثار مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی شد.