به گزارش کرب و بلا، نشست علمی «مرزداری و مرزبانی جغرافیایی دینی فرهنگی؛ گزارشی از مضامین والای دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه» روز گذشته و همزمان با ایام ولادت امام سجاد (ع) برگزار شد.

 

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در سخنانی با بیان اینکه در معرفی صحیفه سجادیه در سطح دنیا کوتاهی‌ کرده‌ایم، گفت: این اسباب تاثر و تاسف است که ما حتی نتوانسته‌ایم این کتاب را به عنوان یک متن ادبی کلاسیک قرن اول از یک امام معصوم به دنیا معرفی کنیم و اگر در همین حد هم معرفی شده بود، اندیشمندان و استادان در سطح دنیا درباره آن سخن می‌گفتند و مطلب می‌نوشتند.

 

به گفته «حجت‌الاسلام وافی» اگر صحیفه سجادیه برون‌داد عملی نداشته باشد و به نسخه علمی در اسناد کلان و مجموعه‌های بالادستی ما تبدیل نشود، موفقیت چندانی نداریم و  باید با نگاه سند و نقشه راهبردی به آن بنگریم و نگاه ما به دعای 27 ام صحیفه هم از این منظر مطرح است.

 

وی در تبیین محورهای دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیعه اظهار داشت: اولین نکته حضرت در این دعا تدابیر کلان و  ماموریت‌های جامعه اسلامی در ارتباط با مرزها و مرزداران است.

 

نکته دوم چشم‌انداز کلان و راهبردهایی است که امام برای رسیدن به وضع مطلوب تبیین می‌فرمایند و سومین مسئله هم اینکه فقط مرزداری و مرزبانی کفایت می‌کند یا اینکه نیازمند تربیت و آموزش هم هستیم؟ امام تاکید جدی دارند نیروهایی که قرار است مرزدار و مرزبان باشند، باید آموزش ببیند و تربیت شوند و جالب اینکه حتی مواد آموزشی مورد نیاز برای آنان هم بیان شده است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس مضامین این دعای بیست و هفتم صحیفه، مرزبانی و مرزداری، فقط مرزبانی جغرافیایی نیست که خط‌کشی داشته باشیم، اظهار داشت: حضرت در این دعا به آثار و برکات مرزداری و مرزبانی صحیح در درون جامعه هم می‌پردازند و تعابیر عجیبی در این مسئله دارند. از منظر امام سچاد (ع) هر جا مسلمانی هست و هر جا دشمنی هست که برای یک مسلمان نقشه می‌کشد، نیاز است مرزبانی صورت بگیرد. یعنی جریان، فقط دین و مذهب نیست بلکه امام به فرهنگ انسانی، اخلاق و معنویت، آزادی‌خواهی و عدالت حساسیت دارند و تاکید دارند ما در این عرصه‌ها هم وظیفه داریم. مسئله از منظر امام، در کنار جنگ نظامی و سخت، جنگ نرم هم هست.

 

به گفته حجت‌الاسلام وافی، حضرت بر مبنای این دعا آرمان حاکمیت توحید بر سراسر گیتی را پیگیری می‌فرمایند و به چیزی غیر از نصب پرچم توحید روی کره زمین رضایت نمی‌دهند.

 

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، توجه به احوالات مرزداران را محور دیگری از مضامین این دعا برشمرد و تاکید کرد: امام در جریان مرزبانی و مرزداری جریان شوق و رغبت را مطرح فرموده اند، بدان معنا که انگیزه و گرایشات معنوی جدی است که باعث مرزبانی صحیح جغرافیایی، دینی و فرهنگی و انسانی می‌شود. مسئله دیگر معطوف به عده‌ای است که پشت سر مرزبانان و مرزداران قرار دارند، یعنی عقبه فکری و نظامی که اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.