به گزارش کرب و بلا، «محمدعلی مجاهدی» ادیب و شاعر آئینی معاصر با حکم «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آئینی منصوب شد.

 

در بخشی از حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «ادبیات با الهام از روح انقلابی امامان هدایت (ع) و نیز مکتب سرخ عاشورا، عزت و رفعت می‌یابد و جاذبه شعر آیینی که از منابع ادبی و پرمایه قدسی همچون قرآن، نهج‌البلاغه، نهج‌الفصاحه و سخنان نغز اهل‌بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد باعث شده تا این نوع از ادبیات، یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال‌دهنده ارزش‌ها به نسل‌های گوناگون باشد.»

 

در بخش دیگری از این حکم که در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره بین‌المللی شعر فجر قرائت شد، خطاب به استاد مجاهدی آمده است: «نظر به پیشینه و اهمیت شعر آیینی و ضرورت مراقبت از این میراث کهن و فرهنگی، جناب‌عالی که به حمدالله از پیشکسوتان و بزرگان این عرصه هستید، به عنوان دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آیینی منصوب می‌شوید.»

 

محمدعلی مجاهدی ملقب به «شمس‌الدین» و متخلص به «پروانه» سرودن شعر را از دوران دبیرستان آغاز کرد و پس از اخذ مدرک کارشناسی حقوق قضایی چند سالی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و سپس به بررسی متون منظوم پارسی و تحقیق درباره شعر آیینی مشغول شد.

 

وی مسئولیت دبیر شعر آیینی کشور، عضو شورای شعر وزارت ارشاد و مدیر انجمن ادبی قم و انجمن محیط را نیز عهده‌دار بوه و به‌واسطه سال‌ها تلاش وی در این حوزه از او به‌عنوان «پدر شعر آیینی» یاد می‌شود.

 

از مجاهدی علاوه بر مقاله‌های متعدد، بیش از 40 عنوان کتاب، تألیف و گردآوری شده است. «شکوه شعر عاشورا»، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون» و «آسمانی‌ها» از جمله آثار این چهره ماندگار ادبیات آئینی کشور است.