به گزارش کرب و بلا، مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگر برجسته کشور شنبه 30 بهمن ماه به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

در این مراسم علاوه بر قرائت پیام «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسن بلخاری» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، «غلامحسین امیرخانی» رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، «محمدعلی رجبی» نگارگر و استاد دانشگاه تهران و «امیر اسماعیل آذر» مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به ایراد سخن پرداختند.

 

جلوه‌ همنشینی هنر و معرفت در اندیشه و دستان استاد فرشچیان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیام خود به این مراسم، از استاد فرشچیان به عنوان یکی از مفاخر ارزشمند، جریان ساز و تأثیرگذار هنر ایران اسلامی یاد کرد که آثار و نگاره‌های پرمعنا و ارجمندی را در تاریخ هنر ایران ماندگار کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به آثار هنرمندانه و بی‌بدیل این استاد برجسته نگارگری کشور که سال‌هاست چشم و جان مشتاقان و علاقه‌مندان را سرخوش از معرفت و سرشار از زیبایی کرده است، طراحی مضجع شریف و نورانی حضرت حسین بن علی (ع) و بسیاری از بقاع متبرک معصومان و امامزادگان را جلوه‌ همنشینی هنر و معرفت در اندیشه و دستان این استاد ارجمند هنر ایران دانست.

در بخش دیگری از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: استاد فرشچیان به هنر شریف نگارگری معاصر ایران شأن و اعتبار بخشید و ضمن توجه و تأکید بر سنت‌های تصویری مفاخر هنری ایران، چهره معاصری از نقاشی ایرانی را به جهانیان معرفی کرد و از این رو پاسداشت و نکوداشت مقام هنری و جایگاه فرهنگی استاد فرشچیان، صیانت از مواریث گرانقدر فرهنگ و هنر ایران اسلامی است.

 

لقب حکیم نقش برای استاد فرشچیان مبتنی بر مستندات تاریخی است

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی «حسن بلخاری قهی» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اختصاص یافت.

وی هدف از برگزاری آئین بزرگداشت استاد فرشچیان را تبیین مقام بلند این چهره ماندگار در حوزه تاریخ هنر و هنرمندی ایرانیان به‌ویژه در عرصه نگارگری دانست و افزود: در همین راستا و جهت آشنایی بیشتر ایرانیان، کتابی به نام استاد فرشچیان توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر خواهد شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که سال‌ها در طراحی هنری عتبات عالیات و به‌ویژه طراحی ضریح مطهر سیدالشهدا (ع) از مصاحبت با استاد فرشچیان بهره برده است، به اطلاق لقب «حکیم نقش» به این استاد نگارگری اشاره و تصریح کرد: کاربرد این لقب امری صوری، اغراق و مدیحه‌گویی نبوده و مبتنی بر مستندات تاریخی است و در تاریخِ بلند فکر و فرهنگ ایرانیان ریشه دارد.