کرب و بلا: اظهار ارادت غیرمسلمانان در ایالت‌ها، روستاها و شهرهای کشورهای مختلف جهان از جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا تا اروپا و شرق آسیا؛ حقیقتی است که هرچه زمان می‌گذرد، نه‌تنها رنگ کهنگی نمی‌گیرد که بلکه هرساله بر شکوه این ارادت‌ورزی افزون می‌شود.

شهر «گوالیور» یا «گوالیار» در ایالت «مادایا پرادش» در کشور هند واقع شده ‌است. با اینکه بخش عمده جمعیت این شهر را هندوها تشکیل می‌دهند، اما هرساله و در ایام شهادت حضرت حسین بن علی (ع) مراسم ویژه عزاداری باشکوه و احترام خاصی برپا می‌شود. این ارادت و علاقه جمعیت غیرمسلمان به مظلوم‌ترین امام مسلمانان، ریشه در کرامتی دارد که به محبان این حضرات عطا شده است.

 

در کتابخانه «ناصریه» کتابی است منتسب به «میر حامد حسین هتدی لکهنو» با عنوان «معجزات هند» در بخشی از این کتاب کرامتی از حضرت ابالفضل (ع) چنین شرح داده شده است که: یکی از پادشاهان «راجه» های هند فرزندی داشت که به بیماری صعب‌العلاج سرطان مبتلا شده و تمام اطبا از معالجه‌ی وی عاجز مانده بودند.

راجه وزیری داشت شیعه اثنی عشری مذهب و از سلسله سادات. وزیر با دیدن احوال پریشان راجه به این شرط که جان و مال و ناموسش در امان باشند، پیشنهادی برای بهبودی فرزند وی داد.

راجه پذیرفت و سید گفت: امروز هشتم ماه محرم است و عزاداران شیعه به نام حضرت ابالفضل (ع) تجمع می‌کنند، می‌آیند شما هم با همسرتان بروید و چیزی نذر حضرت کنید. سپس به همراه همسرش نزدیک محل تجمع شیعیان موسوم به حسینیه آمدند و با زبان خود نذری کردند.

سید نیز با خلوص قلب برایشان دعا کرد و گفت: یا ابوالفضل این زن و شوهر از همه جا ناامید شده و به شما روی آورده‌اند. چیزی نگذشت که فرزند بیمار به زبان آمد و مقداری آب طلب کرد. پدر و مادر وقتی صدای فرزندشان را شنیدند متحیر شده و با تعجب پرسیدن قضیه چیست؟ قضیه چیست؟

فرزند بعد از خوردن آب گفت: من خوابیده بودم که ناگهان جوان زیبایی دیدم. به رسم هندوها از ایشان خواستم اجازه دست‌بوسی دهند، اما او به سمت دستانش اشاره کرد و عذر خواست و من متوجه شدم دست در بدن ندارد و بعد از این گفتگوی کوتاه از نظر من ناپدید شد.

 

ویز شیعه مذهب دربار بعد از شفای فرزند بیمار پادشاه نزد او رفت  و داستان کربلا و به خصوص روایت شهادت حضرت اباالفضل (ع) را شرح داد و گفت: راجه! نذرتان قبول شد.راجه بعد از شنیدن این سخنان و مشاهده کرامت حضرت ابالفضل (ع)، دستور داد به رسم مسلمانان و شکرانه شفای فرزندش چهل گوسفند قربانی کنند.

 

بعد از آن بود که به دستور راجه هندو مذهب شهر گوالیور و به نیت ادای نذر سلامتی فرزند بیمارش، با شروع ماه محرم و ایام عزای حضرت حسین بن علی (ع) چهل گوسفند آماده قربانی می‌شد.

هرچند در ابتدا هندوها و اطرافیان راجه با توجه به سنت مخصوص خود از پذیرش این خواسته سرباز می‌زدند، ولی با اصرار و تأکید این پادشاه هندو مذهب ناچار به پذیرش شدند و این نذر سال‌ها ادامه داشت.1

 

از آن سال تاکنون هرساله در شهر گوالیور مانند نقاط دیگر هندوستان و با وجود آئین هندو عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) ادامه داشته است.2

 

____________________________________

منابع:

1- چهره درخشان، ج 2، ص 563 به نقل از کتاب معجزات هند، کتابخانه ناصریه، میر حامد حسین هندی لکهنو

2- برگرفته از کتاب آثار و برکات امام حسین (ع)، محمدرضا باقی اصفهانی، ص 252