به گزارش کرب و بلا، مجموعه مستند خانه‌های نورانی به تهیه‌کنندگی «محمدامین نوروزی» و با محوریت ترویج روضه‌داری سنتی ایران کاری از شبکه مستند سیماست که از 13 تا 16 دی‌ماه و همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) به روی آنتن می‌رود.

 

دومین قسمت از این مجموعه مستند ساخته «هاشم مسعودی» روایتی از «تکیه مددیان» مشهد است. حسینیه‌ای با بیش از 200 سال قدمت که در فهرست آثار ملی کشور هم ثبت شده است.

 

سازنده این مستند در خصوص این قسمت از خانه‌های نورانی می‌گوید: در تکیه مددیان بر خلاف دیگر قسمت‌های این مستند که مکان محوریت دارد، موضوع اصلی داستان خانواده مددیان هستند که بانیان حسینیه هستند.

 

به گفته مسعودی این تکیه همیشه بین اهالی دست‌به‌دست شده و میزبان روضه‌های خانگی خانواده‌های زیادی بوده است. در واقع تکیه مددیان واقعاً یک «خانه نورانی» است، خانه‌ای که متعلق به همه است و همه در آن روضه می‌گرفتند. وی در ادامه افزود: تصویربرداری این کار محرم امسال شروع شد و حدود 1 ماه و نیم تا 2 ماه به طول انجامید.

 

مسعودی درباره حسینیه مددیان هم این‌گونه توضیح داد که این تکیه بیش از 200 سال قدمت دارد و با این وجود به‌واسطه مدیریت منسجم و نسل‌اندرنسل خاندان مددیان، مراسم به‌صورت منظم و با همان شیوه‌های قدیمی خود زنده مانده و همچنان برگزار می‌شود.

 

ذکر این نکته هم ضروری است که تکیه مددیان شهر مشهد به شماره 33330 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این مستندساز پرداختن به آداب و رسوم عزاداری سنتی قدیمی در شهرهای مختلف که برخاسته از بوم و شیوه زیست مردم منطقه هم هست را عاملی در جهت حفظ و نگهداری فرهنگ درست عزاداری دانست و بر ضرورت ساخت چنین مجموعه‌هایی تأکید کرد.

 

یادآور می‌شود مجموعه مستند خانه‌های نورانی در هفت قسمت تولید شده است. پخش این مجموعه از 13 دی‌ماه آغاز شده و تا 16 دی‌ماه همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) هر شب ساعت 18:30 از این شبکه پخش می‌شود.