به گزارش کرب و بلا، حرمین کربلای معلی و صحن بین‌الحرمین طی روزهای منتهی به سالروز شهادت حضرت زهرا (س) با سیاه‌پوش کردن صحن‌ها و برگزاری مراسم سخنرانی، عزاداری و حضور دسته‌جات عزادار، شاهد برگزاری باشکوه ایام شهادت دخت نبی (ص) بوده است.

 

آنچه در مراسم امسال قابل توجه بود؛ حرکت دسته عزاداری خادمان دو آستان بود که بعد از وقفه دوساله به دلیل شیوع بیماری کرونا، امسال مجددا با حضور گسترده خادمان آستان حسینی و عباسی برگزار شد.

این مراسم سنتی برای نخستین بار در سال 1427 هجری قمری همزمان با هفتمین روز شهادت امام حسین (ع) به دستور تولیت دو آستان فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن در همه مناسبت‌های شهادت اهل بیت (ع) ادامه یافت.

 

معاون آستان عباسی نیز برگزاری ایام فاطمیه را باشکوه‌ترین عزاداری بعد از سوگواری ماه محرم و صفر دانست و اظهار داشت: همزمان با 13 جمادی‌الاول که روایت 75 روز شهادت حضرت فاطمه (س) است، شهر کربلا یکپارچه عزادار است و آستان حرمین شریفین نیز با نصب کتیبه‌های عزا و بیرق‌های مشکی مزین به نام آن حضرت، سیاه‌پوش شده است.

به گفته «زین العابدین القریشی»، تدارکات برای ایام عزاداری فاطمیه هر سال چند روز پیش از فرا رسیدن سالروز شهادت، با انجام مراحل دوخت و آماده‌سازی کتیبه‌ها و پرچم‌ها و نصب آن توسط خادمان آستان آغاز می‌شود و مساحت زیادی از فضای حرم برای حضور عزاداران مهیا می‌شود.

 

مراسم سنتی تشییع نمادین تابوت حضرت زهرا (س) و حضور هیئت‌های عزادار از شهرهای مختلف عراق به‌ویژه هیئت اهالی کوفه و نیز حرکت انفرادی و گروهی عزاداران از حرم حضرت ابالفضل (ع) به سمت حرم حسینی برای عرض تسلیت از جمله برنامه‌هایی است که هرساله همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) در این آستان مقدس برگزار می‌شود.

 

گوشه‌هایی از این مراسم را در ادامه ببینیم: