کرب و بلا: علم، بصیرت و آگاهی و نیز فصاحت و بلاغت کلامی تنها بخشی از ابعاد شخصیت زینب کبری (س) است که در سایه رشادت و مقاومت ایشان در واقعه عاشورا ناشناخته مانده و به کار بردن عباراتی چون «عالِمَهٌ غَیرُ مُعَلَّمَهٍ، فَهِمَهٌ غَیرُ مُفهَّمَهٍ» در وصف حضرت زینب (س) از زبان امام معصوم خود گویای منزلت ایشان است که عقل محدود بشری از درک آن عاجز مانده است.

 

زینب کبری (س) نه تنها در کلام مسلمانان و شیعیان بلکه به اعتراف غیر مسلمانان نیز دارای ویژگی‌های شخصیتی بی‌نظیر و الگویی برای بانوان است.

«بانی ایونز هیل» کشیش مسیحی از جمله اسلام شناسان غیر مسلمانی است که سعی در شناخت و معرفی زینب کبری (س) به عنوان شخصیت بزرگ جهان اسلام داشته و در توصیف رشادت ایشان پس از نبرد سخت و فاجعه تلخ کربلا می‌گوید: «بعد از این حادثه او و تعدادی از زنان و کودکان زنده ماندند و توسط حاکمان ظالم از شهری به شهر دیگر برده شدند تا نشان داده شود عاقبت مقاومت در برابر آنها آوارگی است. اما این اسارت و برده شدن از شهری به شهر دیگر فرصتی شد برای زینب (س) که بایستد و تسلیم نشود. بدین ترتیب زینب در برابر ظلم و ستم مقاومت کرد و نماد ایستادگی در برابر بیداد شد.»

 

سخنان این روحانی مسیحی را می توانید اینجا ببینید