کرب و بلا: هنر ستایشگری اهل‌بیت (ع) تاثیر غیر قابل انکاری در بروز احساسات مذهبی و شعور دینی دارد. اما این هنر آئینی به همان اندازه که می‌تواند نقش سازنده بویژه در جوانان  داشته باشد، چنانچه در بستر صحیح و منطبق با چارچوب شعائر اسلامی قرار نگیرد، ممکن است اثر تخریب کننده داشته باشد.

تفاوت بارزی که مداحی در روزگار گدشته با فضای جامعه امروز دارد؛ بهره بردن مداحان از دانش و فضایل اخلاقی اساتید این عرصه است. شاید کمرنگ شدن این خصیصه در مداحان نسل جوان یکی از عواملی باشد که مانند برخی اتفاقات اخیر توسط برخی مداحان جوان، موجب خدشه وارد شدن به قداست ستایشگری شده است. آسیب شناسی نقاط ضعف موجود در میان مداحان جوان و یافتن چرایی فاصله موجود مداحی امروز با روضه خوانی قدیم موضوعی است که برخی چهره‌های باسابقه ستایشگری در خصوص آن اظهار نظر کرده‌اند.

حاج «علی انسانی»، شاعر اهل‌بیت (ع) ریشه اتفاقاتی که اخیرا توسط مداحان جوان صورت  گرفته است را در ناهنجاری‌های فرهنگی دانسته و تصریح کرده است یکی از دلایل این ناهنجاری‌ها بیگانه بودن مداح با استاد است.

این مداح پیشکسوت با اشاره به اینکه مسؤولان ذی‌ربط باید برای عدم وقوع این اتفاقات ورود کنند، اظهار داشت: اگر جامعه مداحان کنترل شود و زیر یک پوشش قرار گیرد، اقدامات برخی مداحان جوان نیز رو به اصلاح می‌رود. این اقدام باید از صدا و سیما شروع شود و برنامه‌هایی که از فیلتر تأیید کارشناسان عبور کرده، پخش شود.

 

«حمید علیمی» یکی از چهره‌هایی است که علیرغم جوانی، اما تلاش کرده رسم شاگردی پیرغلامان را به جا بیاورد این مداح جوان معتقد است قهر جامعه مداحان با پیشکسوتان این جامعه یک آسیب بزرگ است و شما هیچ فن و حرفه‌ای را نمی‌بینید که فرد به جایی برسد مگر آنکه در محضر مربی تربیت شود.

نقش فضای مجازی در دامن زدن به برخی حاشیه‌ها و جنجال‌های اخیر پیرامون مداحان موضوعی است که علیمی به آن اشاره کرده و می‌گوید: فضای مجازی به این اتفاقات دامن می‌زند. اما در نهایت همه این اتفاقات ناشی از آن است که خودمان تصمیم می‌گیریم چه کاری را باید انجام دهیم بدون اینکه توجه داشته باشیم امام معصوم به چه رفتار و عملکردی رضایت دارد. وقتی بزرگ و پیرغلامی مؤدب به آداب مداحی است، مقصود آن است که این آداب را از سیره اهل بیت (ع) گرفته‌ است. اینکه انسان کاری کند خودش خوشش بیاید این درست نیست، حتی امام حسین (ع) در کربلا نیز تنها به کسب رضایت پروردگار توجه داشت. بنابراین رضایت خدا و ولی خدا شرط است.

وی با بیان اینکه مداح می‌تواند از طرق گوناگون مانند رجوع به کتب دینی و یا انجام مناسک عبادی و خلوت با پروردگار اعتقادات خود را تقویت کند، تصریح کرد: در گذشته مداحان خودشان نور داشتند و به دیگران نور می‌دادند، آنان هرگز کسی را دعوت به خود نمی‌کردند، بلکه همه به آنان جذب می‌شدند.

این مداح جوان کشورمان در تبیین ریشه معضلات اخیر جامعه مداحی اظهار داشته است: متاسفانه امروز جامعه مداحان از علما جدا شدند و حرف شنوی ندارند، دلیلش هم این است که علما آنان را تحویل نگرفتند. طیق فرموده امام صادق (ع) که فرمودند: در امر اصلاح اول خودت بعد دیگری؛ ‌انسان اگر خودسازی داشته باشد دیگران به انسان جذب می‌شوند. اگر آیت‌الله بهجت را مردم دوست داشتند و گرد ایشان جمع می‌شدند، به خاطر این نبود که وی مردم را دعوت به خود کرده باشد بلکه مردم وقتی تقوا و عمل ایشان را می‌دیدند شیفته معرفت و شعور آن مرحوم می‌شدند.

 

«احمد واعظی» مدیر کانون مداحان کشور نیز بر لزوم راه‌اندازی جلسات تخصصی نوحه، اشعارآئینی و … تاکید و بیان داشته است: امروز ما با کثرت مداحان و فراوانی شعر و نوحه مواجه هستیم. این زیادی تبعاتی نیز دارد، چرا که بسیاری از افراد استادی نداشتند که در محضر آنان تلمذ کرده و تعلیم ببینند.