به گزارش کرب و بلا، در نشست خبری نخستین «مهرواره هوای نو» که به میزبانی سازمان «دارالقرآن الکریم» برگزار شد، بر تاربخ شفاهی هیئت به عنوان محور ویژه مهرواره تأکید شد.

 

«مهدی امین فروغی»، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی در این نشست نگارش آثار عاشورایی را از امتیازات فرهنگ تشیع برشمرد و اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که خون امام حسین (ع) شجره طیبه‌ای را آبیاری کرد که یک شاخه آن گنجینه گرانقدر آثار عاشورایی است. چه بسیار افرادی که قلم به دست گرفتند و در سوگ ایشان نوشتند و این یکی از امتیازات فرهنگ تشیع است.

 

وی قسمت اعظم آثار عاشورایی قرون اولیه را مشتمل بر آثار تاریخی دانست و افزود: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت آثار مکتوب عاشورایی از قرون اولیه داشته باشیم، عمده کتاب‌ها که در این زمینه تولید شده تاریخی است. آن هم از نوع توصیفی، مورخان تاریخ نوشتند و عمدتا نگاه توصیفی داشته‌اند و کمتر به آثار تحلیلی بر می‌خوریم. در دهه‌های اخیر با آثار فراوانی مواجه هستیم که در شاخه‌های مختلف تولید شده‌اند.

 

پژوهشگر ادبیات آیینی کشورمان مهرواره هوای نو را رویداد مبارکی دانست که در دو بخش کتاب عاشورا و کتاب هیئت تلاش دارد با شناسایی کتاب‌های برتر در سال های 98 و 99 و معرفی آنها به نسل جوان و تشویق از پدیدآورندگان، به تقویت روحیه پژوهش در حوزه عاشورا و شناسایی خلأها و کمک به غنای کتاب‌های عاشورا و گسترش فرهنگ نگارش با استاندارد علمی و متناسب با فرهنگ عاشورایی کمک کند.

 

امین‌فروعی در تشریح این دو بخش مهرواره اظهار داشت: در بخش کتاب سال عاشورا هشت شاخه پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و آثار مکتوب هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش کتاب سال هیئت کتاب‌هایی که محتوای کاربردی برای هیئت‌ها دارند، مستندنگاری‌ها و متون آموزشی و پژوهشی بررسی می‌شوند و محور ویژه، کتاب تاریخ شفاهی هیئت است که لزوم آن از گذشته وجود داشته است.

 

این عاشورا پژوه همچنین از نقش هیئات مذهبی در تحولات اجتماعی تجلیل و تصریح کرد: بسیاری از هیئت‌های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش‌آفرین بوده اند و خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند. تاریخ شفاهی هیئت مهم است و در مهرواره هوای نو با توجه به اهمیت موضوع، تاریخ شفاهی معرفی خواهد شد.