کرب و بلا: آنچه در شرح حال جناب عبدالعظیم مشهور به عبدالعظیم حسنی در کتب روایی آمده، دال بر فقاهت، زهد و پارسایی، مقامات بالای علمی و نیز قرار داشتن در کسوت راوی احادیث ائمه اطهار (ع) است و از این روست که ایشان را محدث شیعه نامیده‌اند. در کتب حدیثی بیش از صد روایت از عبدالعظیم حسنی نقل شده و «صاحب بن عباد» نیز چنین نوشته است که وی کثرت روایت و حدیث دارد و از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) روایت می‌کند.1 علامه حلی او را عالمی پرهیزکار معرفی می‌کند.2 محدث نوری» نیز از ایشان با عنوان مردی با ورع، پارسا، معروف به امانت، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به توحید و عدل و دارای احادیث بسیار یاد کرده است.2

 

البته شاخصه دیگر ایشان مصاحبت با دو و بنا بر تقلی چهار امام معصوم بوده است.4 البته شیخ طوسی وی را در زمره اصحاب امام حسن عسگری (ع) نیز برشمرده است.در کنار تمام این ویژگی‌ها که هریک به تنهایی می‌تواند موجب مقامات متعالیه در انسان شود، شاخصه منحصر به فرد جناب عبدالعظیم برابری ثواب زیارت ایشان با زیارت سیدالشهدا (ع) طبق روایت مشهور از امام هادی (ع) است.شاخصه‌ای که به گفته «حجت‌الاسلام حسین حلواییان» بواسطه درک بالای معنوی و توفیق در خدمت امام بودن ایشان صورت گرفت و حضرت عبدالعظیم حسنی عطش خود را با اتصال به چشمه اهل‌بیت (ع) سیراب کرد؛ از این روست که عبدالعظیم را نه به نام بلکه به محدث بودن و شاگردی عترت می‌شناسند.

 

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، جناب عبدالعظیم به تأسی از امام حسین (ع) عرفان و حماسه را عجین هم قرار داد. در کنار اینکه اهل علم بود، اما روحیه سلحشوری، استکبارستیزی و روحیه مبارزه با طاغوت را در خود تقویت کرد و این تفکر را در جامعه ترویج داد. به تعبیری، عالم مجاهدت بود و با حرکت‌های جهادی، کار را به جایی رساند که خاری در چشم و استخوانی در گلوی زمامداران عصر خود بود، لذا به دنبال قتل او بودند.

 

حجت‌الاسلام حلواییان با اشاره به این آیه مبارکه «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» افزود: بر این اساس، راه ملک ری به حضرت نشان داده شد تا به واسطه ایشان، اراده حضرت حق در این محدوده از جغرافیا محقق شود.

 

این کارشناس امور دینی اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم هم بواسطه اینکه از نسل امام حسن مجتبی (ع) است و هم به فرموده امام هادی (ع) زیارتش مترادف با زیارت امام حسین (ع) است، ملک ری را هم مدینه و هم کربلا قرار داد.

 

حجت‌الاسلام حلواییان با تاکید بر سه ویژگی شهادت طلبی، مبارزه با طاغوت و روحیه جهادی و جماسی حضرت عبدالعظیم حسنی افزود: همین سه ویژگی حلال مشکلات امروز جامعه است. حضرت عبدالعظیم وجود خود را از نفسانیات خالی کرد تا جلوه‌های انوار ولی خدا در او نمایان شود و همین موجب شده ایشان برای مردم ری، به عنوان پرتوی از انوار امام حسین (ع) قرار گیرد.