کرب و بلا: جامعه مداحی کشور چند وقتی است که دستخوش برخی اتفاقات ناخوشایند و مغایر با شئون مدح و منقبت اهل‌بیت (ع) شده و برخی چهره‌های جوان از مسیری غیر متعارف حضور خود را در عرصه مداحی به نمایش گذاشته‌اند. هرچند این‌گونه اقدامات با واکنش به موقع پیشکسوتان مداحی و به عبارت بهتر پیرغلامان اهل‌بیت (ع) مواجه شد و خوشبختانه فرصت برای بنا نهادن سنگ کج مهیا نگردید، اما اصل رواج موسیقی در مجلس اهل‌بیت (ع) نکته حائز اهمیتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

 

«سید علی سادات‌رضوی» عضو هیئت امناء خانه مداحان و چهره شناخته شده جامعه مرثیه‌سرایی کشور در یادداشتی به رواج این سبک خوانندگی در عرصه مداحی  انتقاد کرده و نوشته است: «منصب مقدس مداحی با این نوع خوانندگی‌ها تفاوت بسیار دارد و بهتر است به‌ این عزیزان با این شیوه‌ خواندن نام خواننده‌ مذهبی و یا خواننده‌ آیینی اطلاق شود و از آنان به‌عنوان نوعی خواننده یاد شود؛ چون کاری که این عزیزان انجام می‌دهند، مداحی نیست.»

 

وی مداحی را دارای تعریف و مفهومی مشخص دانسته و تاکید کرده است: «از عبارت‌ مداح و مداحی، مفهوم آن مشخص‌ است. مدح و تعریف و منقبت از ممدوح که در این وادی، همانا اولیای خدا و اهل‌‌البیت (ع) هستند و در نهایت ذکر مصائب آن‌ها. بنابراین باید بیشتر به بعضی از این باباهای مداحی توجه‌کرد ( پدرخوانده‌های جدید) که خود بیش‌تر باعث انحراف و مشکلات در این مسیر شده‌اند و با طنازی و «سلانه‌ سلانه» این منصب معنوی و روحانی را به بیراهه سوق می‌دهند.»

 

سیدعلی سادات رضوی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: «مداحی، شیوه و روش تعریف شده‌ای دارد که در طول زمان اثبات شده ولی هنوز عزیزانی هستند‌ که مداح‌اند و مداحی می‌کنند و راه‌ و روش آن‌ را بلد هستند و در مسیر رضای خدا و اهل‌ البیت(ع) انجام وظیفه می‌کنند؛ نه برای خشنودی‌ غیر خدا و اولیای خدا.»

 

عضو هیئت امنای خانه مداحان در خاتمه با اظهار ناسف از حضور افرادی که خود را جایگزین پیرغلامان اهل‌بیت (ع) نموده‌اند، یادآور شد: هنوز مداحی بی‌پدر نشده، ولی این باباهای تازه‌ از راه رسیده و یا پدرخوانده‌ها هستند که با استفاده از قدرت و موقعیت خود باعث خانه‌نشینی پدر اصلی شده و دل دلسوزان این‌ وادی را به درد آورده‌اند.