به گزارش کرب و بلا، نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب عاشورا، مهرماه سال جاری با هدف ارزیابی مجموعه کتاب‌های عاشورایی منتشرشده سال‌های 1398 و 1399 در گروه‌های پنج‌گانه ادبیات، فرهنگ و تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و گروه ترجمه برگزار شد.

 

«محمدرضا سنگری» در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی، با اشاره به اینکه جریان دوسالانه کتاب عاشورا چندین دوره را پشت سر گذاشته و فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است، گفت: در گذشته آثار در این حوزه کم بود، اما در حال حاضر اوضاع بهتر شده و شاهد تعدد و تنوع آثار در این زمینه هستیم.

 

دبیر نخستین دوسالانه کتاب عاشورا، کتاب سال را مشتمل بر چند جریان دانست؛ نخست اینکه جریان آثار در موضوع عاشورا بین رشته‌ای شده است و ساحت عاشورا و کربلا با جریان‌های مختلف دیگری گره خورده و این هیأت منشورگونه را در آفاق مختلف می‌بینیم.

 

وی با اشاره به نگارش آثار علمی در این حوزه اظهار داشت: اکنون امام حسین(ع) از حوزه به دانشگاه آمده و سهم آثار استادان دانشگاهی بیشتر شده و این اتفاقی بسیار ارزنده است و  شاید روزی نیاز شود در دانشگاه رشته‌ای تخصصی و در حوزه درس خارج با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) داشته باشیم، زیرا شعاع این اتفاق هر سال در حال بیشتر شدن است که تنها جلوه‌ای از آن را در پیاده‌روی اربعین حسینی می‌بینیم.

 

به گفته این عاشوراپژوه معاصر، هر حادثه‌ای بعد از ولادت خود غبار می‌گیرد و به سمت فراموشی می‌رود، اما عاشورا هرچه جلوتر می‌رود، صیقل‌خورده‌تر و شرف‌تر می‌شود و نشان می‌دهد آینده از آنِ عاشوراست.

 

سنگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: جریان حاکم بر کتاب سال عاشورا مبین این است که امام حسین(ع) در تمام ابعاد و اضلاع دیده می‌شود و از وجه تراژیک و سوگ آن که در گذشته مدنظر بود، فراتر رفته است و ابعاد مختلف کربلا و عاشورا دیده می‌شود و نکته مهم دیگر اینکه مشاهده می‌کنیم جرئت و شهامت طرح تحریف‌ها بیشتر شده  و امروز این گونه نیست که افراد به این موضوعات نپردازند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه در فضای نوحه و شعر هم تحول داریم و عناصر گمشده در فضای نوحه کم شده است و سطح دانش مداحان و ذاکران نیز افزایش یافته است و تنها امام حسین(ع) عاطفی را نمی‌بینیم و امام حسین(ع) معرفتی، عارف و زندگی را بیشتر شاهدیم.

 

دبیر نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب عاشورا به کاستی‌های موجود در این حوزه نیز اشاره و بیان کرد: از اولین دوره تا امروز به مسائل نسلی توجه کمتری شده است و برای کودکان و نوجوانان آثار کم و ضعیفی داریم. همه باید برای پرداختن به نوجوانان و کودکان عاشورا که ظرفیت‌های بسیاری هم دارند، کار بیشتری کنیم.

 

به گفته سنگری برخی قلمروهای دیگر هم مغفول هستند که در خلال بررسی آثار در این جایزه به آنها رسیدیم. ما فقر پژوهش‌های منهای عاشورا را داریم و نیازمند آن هستیم تا امام حسین(ع) را در عرصه‌های مختلف مثل مفسر، شاعر و زندگی بشناسیم و به آن بپردازیم. روایات متعددی از امام حسین(ع) در خصوص رابطه با همسر، خود، خدا، مباحث اجتماعی و همچنین دعای عرفه مغفول مانده است.

 

این عاشوراپژوه در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: حرکت‌هایی بعد از عاشورا رخ داده است که هنوز پژوهش و بررسی نشده است. در زمینه کتاب عاشورا باید حرکتی کنیم تا این ضعف‌ها جبران شود و حتی در صورت تأمین پشتوانه لازم سفارش اثر دهیم.