به گزارش کرب و بلا، گلدسته‌ها و ایوان نجف اشرف از مهم‌ترین بخش‌های حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند هنر و معماری ایرانی اسلامی است. این بنای باشکوه توسط استادکاران ایرانی در عصر صفوی و زیر نظر شیخ بهایی ساخته و با کاشی‌هایی به رنگ سبز، نماکاری شده بود که بعد‌ها به دستور نادرشاه افشار، طلاکاری شد.

 

از آن زمان تا کنون به دلیل عوامل مختلف، این بنای تاریخی دچار آسیب و فرسایش شده بود که ستاد بازسازی عتبات عالیات در چند مرحله اقدام به ترمیم و مرمت آن کرده است. همچنین کتیبه‌های میناکاری شده با اشعار فارسی، ترکی و هندی، صد‌ها سال روی ایوان تاریخی نجف اشرف، نصب شده بود که در زمان حکومت صدام از روی ایوان کنده شد. پس از سقوط دیکتاتوری صدام، با همت متخصصان ستاد بازسازی عتبات این کتیبه‌های تاریخی دوباره بازسازی و مرمت و در جای خود نصب شدند.

 

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص آخرین اقدامات برای مرمت و ترمیم طلاکاری این ایوان تاریخی در حرم مولای متقیان گفت: پس از اتمام مرحله اول طرح در بخش جنوبی، هم اکنون مرحله دوم با کار روی خشت‌های گلدسته شمالی در حال اجراست.

 

به گفته «محمد کریمی» علیرغم محدویت ناشی از پاندمی بیماری کرونا که موجب کندی پیشرفت این پروژه شد، کار مرمت خشت‌های مطلای گلدسته شمالی ادامه یافت که این مرحله از کار بیش از 95 درصد پیشرفت داشته است.

 

وی در ادامه افزود: براساس این طرح حدود چهار هزار و 500 خشت مسی که قرن‌ها پیش توسط استادکاران ایرانی با روکش نازکی از طلا آبکاری شده بود، ابتدا شماره‌گذاری شده و پس از جدا سازی از گلدسته، در کارگاه مخصوص ترمیم و دوباره با پوشش نازکی از طلا به قطر چند میکرون پوشیده و در نهایت سرجای قبلی نصب می‌شود و در نهایت کار بر روی ترمیم خشت‌های بخش مرکزی ایوان نجف آغاز خواهد شد.

 

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد تمامی هزینه‌های مربوط به تامین طلا، توسط تولیت آستان مقدس علوی و خیران عراقی صورت می‌گیرد.