کرب و بلا: «سهیل اسعد»، مبلغ و چهره فعال فرهنگی اجتماعی بین‌المللی، در گردهمایی با موضوع «بازتاب‌های نهضت پیاده‌روی اربعین در فضای بین‌المللی» به تبیین جایگاه این رخداد جهانی و کارکرد اثرگذار آن پرداخت و با بیان اینکه اربعین عرصه معرفی اسلام ناب به‌عنوان مکتب انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن ساز است اظهار داشت:  هدف از حضور در اربعین صرفاً دو رکعت نماز و زیارت نیست، بلکه هدف احیاء مکتب امام حسین (ع) است و اینکه به جهان بگوییم آمدن ما از 60 کشور مختلف با یک هدف و مسیر صورت می‌گیرد و آن ایجاد تمدن اسلامی با محوریت عاشورا و امام حسین (ع) است. 

 

به گفته این فعال فرهنگی، محتوای اربعین قطع‌نظر از فضای ظاهری، فرصت بسیار مهمی برای معرفی یک مکتب اجتماعی متعالی و متکامل  است و در این صورت زیارت تجلی احیای امر امام حسین (ع) خواهد بود.

 

سهیل اسعد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اثرگذاری تک‌تک مؤلفه‌های موجود در مسیر این راهپیمایی ازجمله تصاویر شهدا و علما اظهار داشت: امروزه اربعین یکسری ظواهری دارد که برای دنیای غرب تعجب‌آور است؛ بنده خبرنگاری را همراه خود به اربعین بردم. تصاویر شهدا و علما در مسیر نجف تا کربلا برای او جالب بود و گفت در آمریکای لاتین و اروپا فقط تصاویر سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها یا خوانندگان را می‌بینیم.

 

در آمریکای لاتین و غرب سخن از شجاعت و مبارزه و قهرمانان به 200 سال قبل برمی‌گردد و امروز قهرمانی ندارند، اما نصب تصاویر هزار شهید در یک شهر ، نشان‌دهنده شجاعت و اصالت روش و سیره آنهاست.

 

این مبلغ آرژانتینی حضور بیش از 20 میلیون انسان را در یک گرد هم‌آیی به نام اربعین ستودنی دانست و اظهار داشت: رسانه‌های دشمنان در بایکوت خبری اربعین متفق‌القول هستند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا اجازه ندهند اربعین به‌عنوان خبر در دنیا منتشر شود، در حالی که کوچک‌ترین تجمعی در آمریکای لاتین و اروپا را به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌کنند. البته همین سانسور خبری اربعین خود نشان‌دهنده بزرگی این حرکت است.

 

وی با اشاره به بازتاب اجرایی اربعین، گفت: فرهنگ موکب‌ها، سینه‌زنی، اطعام، راهپیمایی و خدمات اجتماعی در فضای بین‌المللی منتقل می‌شود و ما شاهد حوادث زیبایی در برزیل، کلمبیا و مکزیک بودیم، موکب‌هایی در شهرهای مهم این چهار کشور ایجاد شد؛ در ونزوئلا کاروانی از اتوبوس به راه افتاد که در سراسر کاراکاس بسته‌های غذا را بین مردم فقیر توزیع کردند و حتی خدمات طبی و پزشکی ارائه شد و این گسترش اربعین در کشورهای جهان به خوبی حاکی از آن است که یک پدیده معمولی نیست و صدای اربعین به تدریج به همه دنیا می‌رسد. تجربه بنده به‌عنوان کسی که در آرژانتین بازیگر تئاتر بودم نشان می‌دهد همه ابواب اسلام زیبا و جذاب است، اما زیبایی برخی مناسک مانند اربعین و عزاداری محرم متفاوت است.

 

اسعد در بخش دیگری از سخنانش عاشورا و امام حسین (ع) را پدیده فراعقلی دانست و افزود: در همه مناسک دینی و مذهبی افراد خاصی پای کار می‌آیند، اما برای عزاداری امام حسین (ع) همه جنب‌وجوش و حضور دارند؛ به‌عنوان نمونه چند بار تلاش کردیم در برخی کشورهای غربی و آمریکای لاتین نماز جمعه برقرار کنیم، ولی چون روز جمعه، روز کاری است، افراد حاضر نیستند به نماز جمعه بیایند و ما با شکست روبرو شدیم، ولی اگر ایام عاشورا روز کاری باشد، حاضرند کارشان را تعطیل کنند. همچنین حاضرند که هر سال پول جمع کنند تا بتوانند سفر کنند. کنفرانس‌های مختلف در برخی از کشورهای آمریکای لاتین به مناسبت اربعین و محرم برگزار می‌شود و هیئت‌های سینه‌زنی کودکان در خیابان حضور دارند و نمایشگاه‌هایی برای انتقال فرهنگ حسینی(ع) برپا می‌شود.

 

این فعال فرهنگی بین‌المللی در پایان سخنانش به سانسور اربعین در رسانه‌های غربی پرداخت و گفت: البته استثنا هم وجود دارد، ولی خط‌مشی اصلی آنها این است؛ مثلاً اگر سراغ هالیوود برویم و 5 میلیون دلار بدهیم تا فیلمی در مورد اربعین بسازند، قبول نمی‌کنند. متأسفانه ما شیعیان هم خیلی همت نکرده و دیر متوجه شده‌ایم که باید رسانه‌هایی قوی در فضای بین‌المللی داشته باشیم؛ امکانات ما و نگاهمان به اهمیت رسانه کم است، در برخی موارد هم با همه همت جلو رفتیم و دشمنان اجازه ندادند، زیرا بیش از 90 درصد رسانه‌های دنیا در دست صهیونیست‌هاست. اگر به ما حق ماهواره و پخش شبکه‌های اسلامی مانند المنار را بدهند، باز دشمن ممانعت می‌کند.

 

یادآور می‌شود نشست علمی «بازتاب‌های نهضت پیاده‌روی اربعین در فضای بین‌المللی» روز گذشته از سوی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه برگزار شد.