کرب و بلا: حقیقتی که طی سال‌های اخیر در رویدادی جهانی به نام پیاده‌روی اربعین بروز و ظهور یافته است؛ جهان شمول بودن فرهنگ حسینی است. این رویداد ثابت کرده است اندیشه‌های سیدالشهدا (ع) تنها اختصاص به شیعیان ندارد و هر آن کسی که به آزادگی، ظلم‌ستیزی و عزت انسانی باور دارد، در جرگه پیروان حسین بن علی (ع) است.

این نکته را می‌توان در حضور فیزیکی پیروان ادیان مختلف توحیدی در مراسم اربعین و یا سخنان و تحلیل‌های اندیشمندان مختلف غیرمسلمان در خصوص این واقعه می‌توان دید.

 

«میشال کعدی» اندیشمند مسیحی از جمله چهره‌هایی است که با وجود اعتقاد به آیین مسیحیت اما تأثیر نهضت عاشورا و حرکت سیدالشهدا (ع) در جهان را امری غیرقابل انکار می‌داند.

 

وی که در وبینار بین‌المللی کانون‌های فرهنگی مساجد سخن می‌گفت، با بیان اینکه در اربعین حسینی یاد عاشورا با تمام جزئیات‌اش دوباره زنده می‌شود، اظهار داشت: شکی نیست که شعله و نور عاشورای حسینی هرگز با گذر سال‌های طولانی و قرن‌ها خاموش نشده است بلکه اتفاقات عاشورا ابعادی را در برگرفته که در آن حقیقت انقلاب امام حسین(ع) و اهدافی که آن حضرت دنبال می‌کرد به وضوح آشکار می‌شود.

این اندیشمند مسیحی اهل لبنان به صراحت معتقد است که خون امام حسین (ع) چراغ راه امت است و هر قطره خونی که از سیدالشهدا (ع) ریخته شد، بسیار گسترده‌تر از دید و فکر بشریت است و هیچ چیز نمی‌تواند آن را جبران کند.

 

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: هر مراسمی که برای عزاداری امام حسین (ع) در روزعاشورا برگزار می‌شود، موجب برکت الهی و دعاهای مستمر از جانب رسول خدا و ائمه معصومین (ع) است با این وجود هر عملی هر قدر بزرگ و عظیم باشد، معادل یک ذره از قطره خون پاک امام حسین (ع) سید جوانان بهشت نمی‌شود و از این جهت باید عاشورا جاوید و زنده بماند و هیچ چیزی از آن پیشی نگیرد.

 

به گفته میشال کعدی، چه در آیین اسلام و چه مسیحیت، ملاک ایمان؛ تسلیم بودن در برابر خداوند و فرستادگان او است و مومن واقعی کسی است که گفته‌های امام حسین (ع) را بپذیرد، گفته‌های علی (ع)، گفته‌های پیامبر (ص) و گفته‌های ائمه اطهار (ع) را بگیرد؛ همه ما در راستای یک حقیقت ایمانی عمل می‌کنیم که ائمه بی هیچ شبهه و جدلی و شکی آن را اجرا کردند.

 

​این پژوهشگر لبنانی سپس به بیان تاریخچه‌ای از اقدامات جکومت‌ها در مواجهه منفی با برگزاری مراسم حسینی پرداخت و اظهار داشت: «آتاتورک» از جمله افرادی بود که روش‌های سرکوب متنوع و مختلفی را در برخورد با مومنین و محبان امام حسین(ع) به کار برد. سخنرانان را زندانی و شلاق زد و آنان را جریمه مالی کرد و تمام کسانی که عزاداری برپا می‌کردند را شکنجه کرد و اوضاع همان طور باقی ماند تا «سید ابوحسن اصفهانی» به روی کار آمد و تمامی شرایط را به نفع گروه حق منقلب کرد و راه وی را علمای بزرگ و شخصیت‌های عالم و باتقوا همانند شیخ «عبدالکریم حائری» و «سید حسین قمی» ادامه دادند،

 

تلاش این شخصیت‌های جهان اسلام در زنده نگه‌داشتن سنت‌های عزاداری چون فریادی رسا تاثیر بسیاری در نفس و روح اهل ایمان گذاشت و به نوعی نصرت دین و حق و جهاد مقدس در راه امت بود. نکته قابل توجه اینکه تمام این ممانعت‌ها و ظلم و ستم‌ها نتوانست مانع برگزاری مراسم عزاداری حسینی در تمام نقاط دنیا شود.

 

​کعدی با بیان اینکه سالانه مراسم عزای حسینی و پرچم‌های امام مظلوم بر افراشته می‌شود، تاکید کرد: عاشورا و اربعین هر سال پر رونق‌تر از قبل برگزار خواهد شد تا در قلب های نسل امروز و نسل‌های آینده و در قلب جهانیان و کشورهایی که شروع به درک عظمت ائمه(ع) کرده اند، تاثیر بیشتری بگذارد.

این اندیشمند مسیحی در پایان با عرض ارادت به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) و تاکید بر زنده نگه داشتن شهادت مظلومانه ایشان تصریح کرد: همه ما مومن هستیم و اسلام قاعده اساسی برای همه بشریت است و راه حلی جز بازسازی و زنده نگه داشتن این حقیقت وجود ندارد،

 

یادآور می شود دومین وبینار بین‌المللی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت اربعین حسینی، روز دوشنبه پنجم مهر به صورت فضای مجازی برگزار شد.