کرب و بلا: در خصوص سرنوشت بازماندگان حادثه کربلا و به خصوص فرزندان امام حسین (ع) ابهامات زیادی وجود دارد؛ اینکه پس از واقعه عاشورا چه بر سر ایشان آمد؟ کدام‌یک زنده ماندند و به مدینه بازگشتند چه تعداد به شهادت رسیدند و مدفن ایشان کجاست؟ در مسیری که خاندان کاروان اسیران از کربلا تا شام و سپس تا مدینه طی کردند، برخی اماکن هستند که به دلایل مختلف ازجمله حضور موقت اهل‌بیت (ع) در آنجا و یا قرار گرفتن رئوس مطهر شهدا و نیز مدفن احتمالی اسیرانی که در طول مسیر به شهادت رسیدند به نام این بزرگواران منتسب است.

 

از جمله این اماکن مسجد «سنبل افندی» در منطقه تاریخی «فاتیح» استانبول است. این مکان قبل از فتح استانبول به دست مسلمانان، محل عبادت مسیحیان رومی بوده اما بعدها توسط عثمانی‌ها تبدیل به مسجد می‌شود

 

مسجد سنبل افندی علاوه بر جنبه عبادتگاهی‌اش، در میان مردم این منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد و این اهمیت به‌واسطه انتساب این عبادتگاه تاریخی به دو تن از دختران امام حسین (ع) است. بر اساس یک باور محلی، عبادتگاه سنبل افندی محل دفن و آرامگاه فاطمه و سکینه دو دختر امام حسین (ع) است.

 

روایات مختلفی درباره علت این انتساب و شهرت این مکان در میان مردم ترکیه وجود دارد اما آنچه بیشتر از سایر روایات شهرت دارد اینکه بعد از فاجعه کربلا و در جریان اسارت خاندان امام حسین (ع)، دو دختر ایشان به بیزانس آورده می‌شوند اما وقتی مسیحیان متوجه اصالت خاندان ایشان و انتسابشان به پیامبر اسلام می‌شوند، آنها را به کلیسا (مسجد سنبل افندی کنونی) می‌برند. «پرنسس کاترین» با دستور پدرش مأمور دعوت این دو بانو به آیین مسیحیت می‌شود اما در اثر معاشرت با ایشان خود به دین می‌گراید.

 

6-30-2.jpg

 

اولین بارگاه دختران امام حسین (ع) توسط سلطان محمود دوم ساخته می‌شود. در سال 1813 اشعاری در فضائل امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان به خط «مصطفی عزت افندی» از هنرمندان خطاط مشهور ترکیه بر روی این بارگاه نوشته شد. نکته حائز اهمیت اعتقاد خاص اهالی مناطق مختلف ترکیه به این زیارتگاه تاریخی و توسل به مقام این دو بانوی بزرگوار است.

 

البته این تنها یک باور محلی است و در کتب معتبر روایات تأیید شده در این خصوص به دست نیامده است ولی آنچه باید موردتوجه قرار گیرد؛ اوج فاجعه اسارت خاندان اهل‌بیت (ع) و مذمت این امر توسط حتی پیروان دیگر ادیان است.