به گزارش کرب و بلا، نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی با عنوان «نسخ و ادوات تعزیه شبیه حسین (ع)» در گالری «ابوالفضل عالی» برپا شده است.

 

این نمایشگاه در بردارنده 3060 قطعه اشیاء از ابزار و لوازمات مورد استفاده در مجالس تعزیه‌خوانی از دوره‌های مختلف صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی را شامل می‌شود و از چهار بخش تخصصی «البسه»، «ابزار و تجهیزات»، «ماسک‌ها و عروسک‌ها» و «نسخ تعزیه» تشکیل شده است.

 

بخش البسه این نمایشگاه شامل لباس‌های مورد استفاده در اجرای مراسم تعزیه‌خوانی شامل لباس اولیاء‌خوانان، اشقیاءخوانان و نوازندگان موسیقی است. در بخش ابزار و تجهیزات موزه نیز ابزار و تجهیزات حرب از جمله شمشیر، زره، سپر، خنجر، کلاه‌خود، گرز و ….. مورد استفاده در تعزیه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

بخش دیگری از این نمایشگاه تخصصی به بخش ماسک‌ها و عروسک‌ها شامل ماسک‌ها، لباس حیوانات و سرهای شهدا مورد استفاده در تعزیه اختصاص دارد که استفاده از این وسایل نشان از تنوع و تحول تعزیه از منظر نمایشی دوره‌های مختلف زمان دارد و به نوعی ارائه‌‌دهنده تاریخ شروع و استفاده ماسک‌ها و عروسک‌ها در نمایش‌های عروسکی ایرانی است.

 

بخش نسخ تعزیه این نمایشگاه نیز متشکل از 2700 مجلس نسخ تعزیه‌خوانی ایران شامل چهار بخش از شیوه نوشتاری نسخ تعزیه‌خوانی؛ نسخ کتابی، جیبی، کیفی و جنگ‌ها است. قدمت تاریخی نسخ تعزیه موجود در مجموعه با توجه به تاریخ‌های تحریر شده در پایان فرد نسخه‌های مجالس تعزیه، به 300 سال گذشته مربوط می‌شود که سندی معتبر در هویت نمایش ایرانی است.

 

نمایشگاه و موزه تخصصی عاشورایی تا 21 شهریورماه در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بازدیدکنندگان علاقه‌مند به هنرهای آئینی است.