به گزارش کرب و بلا، مراسم رونمایی از کتاب «هم‌سفر حسین (ع)»  به همت هسته احیای امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور« ابراهیم خانی» و «محسن خلیل‌آزاد» مولفان کتاب برگزار شد.

ابراهیم خانی در تشریح چگونگی نگارش این کتاب اظهار داشت: همواره حیرتی در مواجه با روز عاشورا وجود داشت و با وجود پاسخ‌های جسته و گریخته برای این ابهامات، اما با توجه به پیشینه تحصیلی این نتیجه حاصل شد که الگوی اسفار اربعه عرفانی می‌تواند الگویی کارآمد و دقیق باشد تا پاسخ به این چالش‌ها و رسیدن به تحلیلی جامع از حالات و سلوک عزاداران حسینی را ممکن سازد.

 

وی کتاب همسفر حسین (ع) را اثری قابل فهم برای عموم جامعه خواند و افزود: با توجه به حال و هوای هیئتی و حسینی موضوع اثر، ادبیات کار از یک ادبیات علمی به ادبیاتی هنری و با حال و هوای روضه و قابل استفاده برای عموم اهل مجالس عزاداری تغییر یافت و البته در ادامه راه مستندات تاریخی، قرآنی و روایی با همکاری محسن خلیل‌آزاد به محتوای کار افزوده شد.

 

ابراهیم خانی اشاره کوتاهی نیز به محتوای کتاب داشت و ادامه داد: کار نوینی که در کتاب شده است اینکه نشان داده شود سلوک عاشورایی نیز مانند سلوک عارفان چهار سفر تمام عیار عرفانی دارد و عزاداران حسینی در واقع سالک اسفار اربعه حسینی هستند. شرکت در مجالس عزاداری و سوختن پای مصائب حسینی در واقع سفر اول این سلوک است که در آن عزادار حسینی به مرور با داغ مصائب مولایش حسین (ع) از تعلقات دنیایی دل کنده می شود؛ بعد از این دل کندن نور و محبت حضرت سیدالشهدا را به گونه‌ای عمیق‌تر و متفاوت در قلب خود احساس می‌کند و در این سفر از لذت این محبت و عشق حسینی لبریز می‌شود.

 

چگونگی حفظ و صیانت از محبت حسینی که در جانها ریشه دوانده است، آغاز سفر سوم  سلوک حسینی است که طی آن باید نور حسین (ع) را وارد زندگی کرد و با این نور تمام شئون زندگی از خانواده تا اجتماع را دوباره درک نمود و در نهایت سالک حسینی که با نور حسین به درک و حیات جدیدی از زندگی‌اش رسیده است، می‌تواند با نور امام (ع) از دیگران نیز دستگیری کند و شعبه‌ای از شفاعت مولایش  شود و آنان را با خود همراه کند.

 

به گفته خانی این اثر دارای پنج فصل است. فصل اول به تشریح ساده و روان چیستی و معنای اسفار اربعه اختصاص یافته است. چهار فصل دیگر کتاب به سفرهای چهارگانه سلوک عاشورایی می‌پردازد و ابعاد مختلف مجالس عزاداری حسینی و همین طور مستندات عرفانی، قرآنی، روایی و تاریخی سلوک عاشورایی متناسب با هر یک از این سفرهای چهارگانه در حال و هوایی عاشورایی بررسی شده است.

 

در ادامه این مراسم ««محمد مهدی سیار» از شاعران آیینی کشورمان و «میثم مطیعی» از مداحان اهل بیت نیز به ایراد سخن پرداختند.

 

کتاب هم‌سفر حسین (ع) به قلم ابراهیم خانی و با همکاری محسن خلیل‌آزاد در هسته احیاء امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) و به همت نشر معارف چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند به شعب پاتوق کتاب در سراسر کشور و یا نشانی اینترنتی https://rushda.ir/?p=8488  مراجعه نمایند.