اختصاصی کرب و بلا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی سرلک؛ پژوهشگر و خطیب دینی در برنامه‌ای از سلسله برنامه‌های «عاشورا و روزگار ما» با عنوان «حسین (ع)؛ منادی انسانم آرزوست» پیرامون این موضوع که برنامه و فلسفه امام حسین (ع) از قیام عاشورا، ارتقای انسان به جایگاه رفیع و مقرر شده او بوده است، گفت: ابتدا باید بر این نکته صحه بگذاریم که انسان پرظرفیت‌ترین و قدرتمندترین و در عین حال ارجمندترین موجود آفرینش است و گویا خدای متعال هر آنچه که در این دنیا و در طبیعت پیرامون مهیا و یا بستر آن را فراهم کرده است تنها برای رفع نیازها و تحقق آرزوهای آدمی است.  

 

وی با اشاره به اینکه محوریت همه عوالم هستی انسان است، ادامه داد: انسان با توسل و استفاده از تمامی این لوازم و ملزوماتی که خداوند آنها را در اختیار او گذاشته است در هر دو مسیر صلاح و فلاح و یا انحراف و ضلالت می‌تواند پیش رفته و نکته جالب توجه اینکه پیشروی انسان در هر دوی این محورها که در تقابل با یکدیگر هستند هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد.

 

این محقق دینی تصریح کرد: این امر به آن سبب است که خداوند در وجود و نهاد آدمی ظرفیت نامتناهی قرار داده است و همواره پیشروی او در هر دو ساحت تا بی‌نهایت مقدور بوده و او براساس طراحی که برای زندگی خود کرده است هم در عالم مُلک و هم ملکوت قادر است مرزهای ناشناخته و دست نیافتنی را درنوردیده و از آنچه که خدا در اختیار او قرار داده هم در جهت خیر و ثواب و هم در جهت شر و پلشتی استفاده بی‌حد و حصری داشته باشد.

 

سرلک ادامه داد: درست به دلیل همین ظرفیت نامحدود انسانی است که خداوند در قرآن اشاره به این نکته دارد که ممکن است در میان دریاها، فراز و فرودها و پهنایی به گستره همه عوالم جای نگیرد اما قادر است در قلب یک انسان وارد شده و آن را به تسخیر خود درآورد.

انسان همواره در حسرت است که چرا نتوانسته از همه ظرفیت‌های خود در جهت نیل به اهدافش استفاده کند

وی تأکید کرد: اینجاست که انسان از بزرگترین غم و اندوه در طول مدت زندگی خود رنج و محنت می‌کشد و آن آلام و حسرتی است که او به واسطه آنکه نتوانسته است در مدت زندگی بیشتر از آنچه که هست به اهداف خود چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی آن برسد، لذا همواره خود را مغبون و متضرر احساس می‌کند.

 

مسئول اسبق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر با طرح این موضوع که زندگی بشری بدون عشق و عاشقی بی‌معناست، در ادامه گفت: عشق موتور حرکت زندگی است و لذا انسان برای حرکت در مسیر زندگی و رسیدن به اهداف خود نیازمند عاشق شدن است هر چند که ممکن است معشوق‌ها در زندگی هر فردی ماهیتی بدلی و جعلی و یا واقعی و حقیقی داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام سرلک اظهار داشت: اتفاقاً مجموعه انبیاء و اولیای الهی در زندگی تک تک ما مأموریت داشتند تا ما را از معشوق‌های بدلی و جعلی آگاهی داده و ماهیت و نفس آنها را علیرغم ظاهر فریبنده و اغواگری که دارند، برملا سازند و لذا مؤکداً ما را از هر آنچه غیرخداست و رنگی غیرخدایی دارد برحذر داشته و عشق واقعی را از آن خدا و مظاهر و هر آنچه در وجود ذات الهی است برای ما متجلی و ابراز می‌دارند.

هر انسانی را باید واجد موضوع و زمینه‌ای مستقل به حساب آورد

وی با اشاره به تفاوت‌های انسان‌ها با یکدیگر در زمینه خَلق و خُلق، اذعان کرد: همانطور که گفته شد انسان پرظرفیت‌ترین موجود عالم است با این حال دو انسان علیرغم مشترکاتی که ممکن است با یکدیگر داشته باشند اما از انواع مختلف بوده و با یکدیگر متفاوتند و به جرات باید هر انسان را واجد موضوع و زمینه‌هایی مستقل از یکدیگر به حساب آورد.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با وجود کثرتی که در نوع مختلف انسان شاهد هستیم اما در مقطعی از زمان به روشنی می‌توان مشاهده کرد که سیدالشهدا (ع) به سراغ تک تک انسان‌ها با داشتن روحیات و ظرفیت‌های مختلف رفته و چون از ظرفیت نامتناهی ایشان آگاهی کامل دارد، در فراخوان و دعوت ایشان، عدالت و مساوات را رعایت می‌کند.

امام حسین (ع) همه انسان‌ها را به یک اندازه برای قرارگیری در مسیر خویش دعوت می کند

سرلک خاطر نشان کرد: اینجاست که عظمت وجودی یک انسان متقی و دیندار به معنای واقعی که حسین (ع) مجسمه تمام و عیار آن است تجلی می‌یابد و او فارغ از اینکه جایگاه، مرتبه و موضع فرد چیست، همه ایشان را به یک اندازه در دعوت به مسیر خویش تبلیغ و ترویج می‌دهد و نکته جالب اینکه این فراخوان و دعوت حتی شامل کسانی امثال شمر و عمر سعد نیز می‌شود. آنها روح و جوارح خود را در به دست آوردن مطامع دنیوی که مصداق همان معشوق بدلی و جعلی است به دست ابلیس سپرده‌اند اما با این حال این امر دلیل نمی‌شود که آنها از دعوت به راه فلاح و رستگاری محروم باشند.

 

وی با اشاره به اینکه انسان تنها موجودی است که برخلاف سایر موجودات و اشیاء آنی نیست که باید همان باشد، گفت: مهم این است که انسان در مسیر خود برای رسیدن به هدف، چه محموله‌ای را حمل نماید که می‌تواند چیز بی‌ارزش و کم‌بهایی باشد و یا چیزی پُرارزش و مطاعی ذی قیمت و ارزشمند.

امام حسین (ع) می گوید که هر کس مشتاق است نفس خود را به لقاء پروردگار گره بزند، با ما کوچ کند

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در واقع حسین (ع) با تک تک این افراد و نمایندگانی از این قشر انسان‌ها که نسل‌های آنها در ادوار گوناگون نیز تداوم پیدا می‌کند در ارتباط است تا آنها را به وصال همانی که به سبب غوطه‌ور شدن در روزمرگی‌ها از یاد برده‌اند، برساند و لذا در گفت‌و‌گو با هر کسی که در مسیر حرکت و قیام او حضور دارد نقل به مضمون اینگونه می‌فرماید که هر کس که مشتاق است نفس خود را به لقاء پروردگار گرده بزند، با ما کوچ کند.

 

وی با اشاره به اینکه دعوت سیدالشهدا (ع) از ایشان به این سبب نیست که بتواند با جذب یار بیشتر، سرنوشت جنگ را به نفع خویش تغییر دهند، تصریح کرد: او همچون توصیف مولانا که با چراغ همی گشت کرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست، به دنبال فرد خاصی که مجهز به سلاح دیانت بوده و از اعتبار لازم برخوردار باشد، نیست و تنها به انسانیت فرد کار دارد و برای بازگشت فرد به اصالت انسانی خویش حتی حاضر است خون قلب خویش را نیز بدهد، کودک نوزاد خود را قتیل ببیند و سرآخر هم اهل بیتش به اسارت رفته و مورد بیشتری آزار و اذیت‌ها و جسارت‌ها قرار گیرند.

 

سرلک اظهار داشت: نکته فاجعه‌بار اینکه تا پیش از واقعه عاشورا، امام حسین (ع) به دفعات ترور شخصیتی شدند و اینگونه نبود که افراد زیادی گرد ایشان باشند که جهت آن هم تبلیغات مسموم و البته بدون ردپای دستگاه اموی بود تا اینکه در جریان واقعه کربلا عده قلیلی با ایشان همراه شدند و تاریخ گواه آن است که در زمان حرکت از مکه به کوفه، ابتدا 600 نفر با ایشان همراه بودند که به تدریج در میانه راه، مسیر خود را از حرکت کاروان منحرف کردند و اینکه گفته شده حدود 70 نفر در این واقعه به همراه امام به شهادت رسیدند، بخش قابل توجهی از این نفرات به حقانیت ایشان پی برده و از سپاه کوفه جدا شدند که نمونه بارز ایشان نیز حر بن یزید ریاحی است.

 

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: باید گفت که آنچه که موجب شد عده کمی با امام خود همراه شوند اشتغال افراد معاصر آن حضرت به روزمرگی‌ها بود و آنچنان خود را درگیر مادیات و زندگی کرده بودند که با حس عافیت‌طلبی، کمتر صدای حقانیت و هل من ناصر ینصرنی امام خویش را شنیدند؛ اگر بخواهیم این اصل را به جامعه امروز تعمیم بدهیم باید بگوییم که انسان امروز هم درگیر همین منویات و مادیات و روزمرگی‌هاست.

 

این پژوهشگر دینی افزود: انسان امروز در این هیاهو و شتاب جهان معاصر و در میان سر و صدای فراوان جوامع پر زرق و برق مدرن، آنچنان غوطه‌ور است که کمتر به ندای درونی خویش گوش فرا می‌دهد، همانند آنچه که در کربلا اتفاق افتاد و جمعی که روی از حقانیت برتافته بودند در برابر ندای حقانیت حسین بن علی (ع) آنچنان قیل و قال و هلهله کردند تا مگر صدای امام معصوم (ع) به گوش معدود افرادی که هنوز این امکان وجود داشت که به طریق و سبیل درست و حقانیت برسند، واصل نشود.

تنها چیزی که شاید در اولویت ملاک ارزیابی انسان‌ها نباشد، دین آنهاست

حجت‌الاسلام سرلک ادامه داد: همانگونه که اشاره شد امام حسین (ع) برای رجعت انسان به اصل و اصالت خویش هر کاری که باید به انجام رساند و از جان و هستی خویش نیز گذشت تا مگر انسان از جائر و ظالم‌ترین دشمن و خصم خویش که همانا نفس و منیت است فارغ شود و برای او براساس آموزه راستین جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (ع) تفاوتی نمی‌کرد که این انسان چه فردی با چه تقید و باوری باشد چرا که از نظر انسان دینی، تنها چیزی که شاید در اولویت در ملاک ارزیابی انسان‌ها نباشد، دین آنهاست.

وی افزود: پیامبر اسلام نیز سعادت و خوشبختی را برای همه ابنای بشر می‌خواستند و اینگونه نبود که گروهی را بر گروه دیگر برتری و سروری دهند و همه اولیا و امامان معصوم (ع) نیز به تبعیت از این منش انسانی آئین و شریعت تابناک اسلام، تمام تلاش خود را در تقویت انسانیت و اصالت انسانی نهاده شده در وجود هر آدمی به کار بستند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: ما در ایام خاصی همچون ماه مبارک رمضان که به میهمانی خدا دعوت شده‌ایم و خداوند وعده بخشودگی و رستگاری ما پس از گذر موفق و عبودیت خالصانه در این ماه را داده است. در قالب ادعیه‌ای درخواست سروری و سعادت و عاقبت بخیری برای همه را داریم و مثلاً وقتی می‌گوییم همه اسیران از بند اسارت نجات پیدا کنند و یا از همه گرسنگان رفع گرسنگی شده و همه مرضان لباس عافیت بپوشند، ناظر بر این مهم است که برای ما باید در مقام انسانی تفاوتی میان افراد با کیش و آئین خاصی نباشد و ما برای همه آنها تلاش کنیم و از هیچ تلاشی برای زندگی سعادتمند ایشان فروگذار نکنیم که انصافاً در برگ برگ قیام خونین سیدالشهدا (ع) نیز جز این اصل اساسی چیز دیگری به چشم نمی‌خورد و این قیام درس انسان سازی به همه ما می‌دهد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

یکی از رسالت‌های «کرب‌وبلا» اطلاع‌رسانی در حوزه امام حسین علیه‌السلام است که در راستای این رسالت، رویدادهای خبری را پوشش می‌دهد و مصاحبه با افراد صاحب نظر را به صورت غیرجانبدارانه در جهت تبیین دیدگاه‌های مختلف منتشر می‌کند. در نتیجه نظر افراد مصاحبه شونده لزوما همان دیدگاه «کرب‌وبلا» نخواهد بود