کرب و بلا: در میان ادعیه و زیارت‌‌نامه‌هایی که از جانب ائمه معصومین (ع) نقل شده و به ما رسیده است، زیارت «غدیریه» منتسب به امام هادی (ع) بواسطه استنادهای بسیار به آیات قرآن و  روایات در بیان فضائل امیرمؤمنان علی (ع) به عنوان یک سند تاریخی و امام شناسی، بسیار گرانسنگ و دارای جایگاه ویژه‌ای است.

 

امام هادی (ع) بیش از 220 فضیلت از مولای متقیان را در قالب این زیارت‌نامه نقل کرده‌اند که نزدیک به 37 مورد از آنها بیان آیات قرآنی است که مستقیما در شان و منزلت امام علی (ع) نازل شده و دیگر آیات و احادیثی است که به انحاء مختلف بیان فضیلت و شخصیت این امام همام است.

اما نکته قابل توجه در این زیارت علاوه بر بیان دلایل در اثبات ولایت علی بن ابیطالب (ع)، اشاره به رویدادهای مهم تاریخ شیعه از جمله ظلم نسبت به جانشین رسول خدا و غصب حق ایشان و نیز واقعه کربلا و حادثه عاشورا در قالب الفاظ و عبارات زیارت‌نامه است.

 

فرازهای پایانی زیارت غدیریه به لعن غاصبان حق ولایت و قاتلان سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد. امام هادی (ع) فراز پایانی زیارت‌نامه را با لعن بر قاتلان جد بزرگوارشان آغاز می‌کند و این عبارات را با اظهار برائت از همراه شوندگان با دشمنان اهل‌بیت (ع) و پایه‌گذاران ظلم بر ایشان ادامه می‌دهد.2

هرچند نفس لعن ظالمان خود مستند قرآنی دارد و به عنوان مثال خداوند در سوره مبارکه «احزاب» با عبارت « «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْکَافِرِینَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعِیرًا،»دشمنان حق و ظالمان را مورد لعن قرار داده است.1 اما باید به این نکته توجه داشت که نفرین بر دشمنان اهل‌بیت (ع) به نوعی پرده برداشتن از ظلم‌هایی است که در طول تاریخ نسبت به این بزرگواران روا داشته شده است.

توجه امام بر اظهار برائت و دشمنی نسبت به دشمنان خاندان رسول خدا به عنوان حسن ختام زیارت‌نامه‌ای که سند متقن اثبات ولایت علی بن ابیطالب (ع) است، به خوبی بیان کننده سیر زنجیره‌وار رویدادهای تاریخی شیعه از ظهوراسلام تا عصر امامت امامان دوازده گانه است.

حق ولایت که رسول خدا (ص) به عنوان امانت به مسلمانان سپرد و علاوه بر راویان شیعه، بیش از 110 راوی اهل تسنن  نیز بر حقانیت آن صحه گذاشته‌اند،3 حقی است که هرچند به ظاهر پس از رحلت رسول گرامی اسلام تا سال 25 هجری غصب شد، اما شهادت مظلومانه سیدالشهدا (ع) در سال 61 هجری تکرار همان ظلم تاریخی و افشای جهلی بود که حاکمان جبهه باطل با توسل بر سلاح زر و زور و سد  هرگونه مسیر حق طلبی در جامعه بنا نهادند.

 

 

_____________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

1- سوره احزاب، ایه 64

2- ر.ک زیارت غدیریه، مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باب زیارات؛ بحارالانوار، علامه مجلسی 

3- منهاج السنه النبویه، ج7، ص318؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل؛ سنن الترمذی ، ج 5 ، ص 633 ، ح3713 و ..