کرب و بلا؛ زیارت عاشورا دارای فرازهای متعددی است؛ فرازهایی که در آن بیشتر نفرین بر مسببان این واقعه و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) را شاهد هستیم و در ادامه نیز عقوبت برای همه آنهایی که در این ماجرا دست داشتند؛ از مشایعت کنندگان، یاری‌رسانان و حتی آنهایی که بستر و زمینه را برای وقوع چنین فاجعه‌ای فراهم کردند، از زبان فردی که فرازهای این زیارتنامه را می‌خواند، از درگاه الهی مطالبه می‌شود.

 

شیخ عباس قمی و یا محدث قمی که خود از عالمان و مورخان بنام اسلام و تاریخ شیعی است و آثار نفیسی همچون «نفس‌المهموم» حاوی مقاتل کربلا و «منتهی‌الآمال» حاوی شرح تاریخی زندگی معصومین (ع) و از جمله امام حسین (ع) را از خود به یادگار گذاشته، در شرح و چینش دقیق فرازهای این زیارتنامه از نظم و توالی ویژه‌ای بهره برده است.

 

خواننده زیارت عاشورا در فرازهای پایانی این ادعیه شکوهمند به دو بخش ویژه یکی فراز لعن و دیگری فراز سلام موجود در متن این زیارتنامه برمی‌خورد؛ لعن  و نفرین مسببان این واقعه و افراد دون و پلیدی که دست به قتال با امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان زدند و همچنین سلام و تهیت به حسین بن علی (ع)، ارواح طیبه و مطهر ایشان و سایر اصحاب و شهدای کربلا.

 

با این حال در مواجهه با این فراز از زیارتنامه، ابتدا با این عبارت مواجه خواهیم شد که «پس صد مرتبه می‌گویی» و ادامه با متن فراز رو در رو می‌شویم که اگر بنا باشد هر بند از این فرازهای زیاتنامه را صد مرتبه تکرار کنیم، شاید از حوصله و وقت شخصی که متوسل شده و در حال خواندن این زیارت است، خارج باشد.

 

از آنجا که در سالروز ولادت با سعادت امام علی‌النقی هادی (ع) قرار داریم بی‌مناسبت نیست اگر برای حظ وافی و ثواب کامل از خواندن این زیارتنامه به راهکار و توصیه این امام همام متوجه باشیم.

 

ایشان شیوه‌نامه را توصیه و اتخاذ می‌کنند که طی آن در حین خواندن این زیارتنامه، در مواجهه با فرازهای ذکر شده که باید صد مرتبه خوانده شوند، بدون خواندن تمامی متن فراز، معادل صد مرتبه خوانش آن برای زائر، لحاظ و محاسبه شود.

 

توصیه امام دهم در مورد شیوه سهل‌الوصول خواندن زیارتنامه عاشورا بی‌شباهت به توصیه پیامبر (ص) نیست که ایشان فرمودند: هر کس یک بار «حمد» و سه بار «قل هوالله» را بخواند همانند آن کسی است که کل قرآن را ختم کرده و ثواب تلاوت تمامی قرآن را به دست آورده است.

 

براساس توصیه امام دهم، هر شخص زائر امام حسین (ع) در فراز لعن اگر یکبار متن را به طور کامل خوانده و سپس 99 بار بگوید «اللهم العنهم جمیعا» مانند آن است که این فراز را صد مرتبه خوانده باشد.

 

همچنین در باب فراز سلام این زیارتنامه نیز توصیه این امام همام برهمین منوال است یعنی خواندن متن کامل این فراز برای یکبار و پس از آن 99 بار چهار عبارت معروف انتهایی این فراز یعنی «السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین، و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین‌» تکرار شود که به این شکل همانند آن است که همه فراز سلام را به طور کامل خوانده و صد مرتبه نیز آن را تکرار کرده است.