کرب و بلا: یکی دیگر از اماکن زیارتی کشور عراق که البته در میان ایرانیان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیارتگاه فرزندان مسلم بن عقیل (ع) است. این زیارتگاه در غرب شهر «مُسَیب» کنار شط فرات، در چهار فرسخی کربلا واقع شده است و توسط یک راه فرعی به جاده اصلی کربلا - بغداد می‌پیوندد.

آرامگاه نوادگان ابوطالب نزد اهالی منطقه به «اولاد مسلم» شهرت دارد و از زیارتگاه‌های مشهور شیعیان عراق و نیز مهم‌ترین زیارتگاه منطقه مسیب است. 1

مردم این منطقه آشنایی و پیوند عاطفی ویژه‌ای با ایرانیان به‌ویژه مردم قزوین دارند. این پیوند عاطفی ریشه در خدمات فراوانی دارد که توسط گروهای مردمی ایرانی در این منطقه صورت گرفته و سبب شده است مردم منطقه مسیب، احساس دوستی و قدردانی ویژه‌ای نسبت به ایرانیان داشته باشند.

 

4-28-3.jpg

 

آرامگاه طفلان مسلم (ع) در گذر زمان

مرقد طفلان مسلم از آغاز ساخت تاکنون با تغییرات زیادی مواجه شده است. این آرامگاه ابتدا به صورت دو قبر در میان یک باغ ساخته شده بود. پس از لشکرکشی شاه اسماعیل صفوی به عراق و فتح بغداد، این آرامگاه تجدید بنا شد و دو گنبد فیروزه‌ای رنگ بر روی این بنا قرار گرفت.

این بنای مقدس در زمان قاجار شاهد توسعه فیزیکی چشمگیری بود و توسط یکی از وزیران دولت قاجار، ایوان‌ها و استراحتگاه‌هایی برای زائران ساخته شد. طی سال‌های بعد نیز کار مرمت گنبد و کاشی‌کاری مرقد توسط برخی از تاجران ایرانی صورت گرفت. 2

 

4-28-2.jpg

 

آرامگاه فرزندان جناب مسلم بن عقیل (ع) در حال حاضر دارای دو گنبد است. درب اصلی آستانه به صحن بزرگ باز می‌شود و در مقابلِ درِ ورودی صحن، ایوان مستطیل ‌شکلِ سرپوشیده‌ای قرار دارد که از این ایوان دو در به درون مرقد راه می‌دهد.

در داخل حرم نیز دو ضریح به فاصله شش متر قرار دارد؛ ضریح شرقی متعلق به «ابراهیم بن مسلم» و ضریح غربی متعلق به «محمد بن مسلم» است.3

 

تلاش برای بازسازی و نوسازی حرم مطهر

ستاد بازسازی عتبات عالیات با مرکزیت استان قزوین از سال 84 مسئولیت بازسازی این مکان مطهر را بر عهده گرفت؛

طلاکاری گنبدها، مرمت و بازسازی مناره، ساعت و تصفیه‌خانه آب، ساخت و نصب دو ضریح جدید، بازسازی کاشی‌ها و سنگ‌کاری حرم، ساخت سایه‌بان و درب‌ها، بازسازی حسینیه حرم و آجرکاری و آیینه‌کاری حرم از جمله پروژه‌هایی است که با کمک خیران و به همت عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات جهت توسعه و زیباسازی آستان مقدس طفلان مسلم (ع) اجرایی شده است.

 

4-28-4.jpg

 

در طول سال زائران عراقی برای عرض حاجت و توسل به این مکان نورانی پناه می‌برند و در ایام خاص زیارتی که کاروان‌ها و زائران ایرانی امکان حضور در کشور عراق را دارند، زیارتگاه طفلان مسلم (ع) به عنوان یکی از مقاصد زیارتی، مورد توجه و اهتمام خاص قرار می‌دهند.

 

__________________________________________

منابع:

1- محمدمهدی بحرالعلوم و احمد خامه یار، زیارتگاه‌های عراق، گفتار دوم، صص 88 -90.

2- کرباسی، دائره‌المعارف الحسینیه؛ تاریخ المراقد الحسین، 1419 ق، ج 1، ص 176-178

3- مقدس، راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق، ص 295.