به گزارش کرب و بلا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در نشست هم‌اندیشی شاعران جوان استان که با موضوع شعر آیینی محرم برگزار شد، با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، اظهار داشت: شعر آیینی به‌ویژه اشعار محرم باید متناسب با اتفاقات روز باشد و طوری سروده شود که مخاطب با شنیدن واقع عاشورا، جایگاه خود را در جبهه حق علیه باطل تشخیص دهد.

 

«حجت‌الاسلام حمید رفیعی» در ادامه افزود: در دوران مختلف بعد از ظهور اسلام شاعران بسیاری با سرودن اشعار آیینی بر وظیفه ‌پیام‌رسانی تکیه زدند و در قالب شعر به دنبال ترویج حکمت‌های دینی و احیای مکارم اخلاقی بودند که مورد عنایت ائمه (ع) هم واقع می‌شدند.

 

وی بر لزوم مطالعه منابع تاریخی مستند و بهره مندی از ان در سرودن اشعار آئینی تآکید کرد و افزود: شاعر آئینی قبل سرودن اشعار و مراثی اهل‌بیت (ع) لازم است بر منابع تاریخی مسلط باشد و رویکردش در سرودن اشعار به‌ویژه اشعار محرم، باید موضعی دقیق از حقانیت اباعبدالله الحسین (ع) در عاشورا و نگاه بلند و هدف امام از قیام عاشورا باشد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی تأکید کرد: پرداختن به نگاه پیروزمندانه امام حسین (ع) به موضوع شهادت و پرهیز از خوار و ذلیل نشان دادن اهل‌بیت (ع) در روز عاشورا از موضوعات مهمی است که لازم است شاعران نسبت به آن دقت داشته باشند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: شعر خوب و نحوه انتخاب صحیح آن می‌تواند به مجلس عزاداری سمت‌وسو داده و جریان آن را به‌طور مشخص تبیین کند، بر همین اساس شعر آئینی ضمن ساماندهی آئین عزاداری و بصیرت افزایی در مخاطبان می‌تواند جریان ساز باشد.

 

در این نشست شاعران ضمن بیان دغدغه‌ها، سروده‌هایشان در مدح اهل‌بیت (ع) را قرائت کردند.