کرب و بلا: عشق‌ و ارادت به خاندان اهل‌بیت (ع) به‌ویژه سیدالشهدا (ع) در میان اندیشمندان و متفکران مسلمان که در جرگه مسلمانان غیر شیعی هستند شاید شگفت‌انگیز باشد اما از آن جهت که در جامعه مسلمان و زیر سایه اسلام پرورش یافته‌اند دور از نظر نمی‌نماید، حیرت‌انگیز وقتی است که آثار و دست‌نوشته‌های ادبای غیرمسلمان را در عشق به سالار شهیدان ورق می‌زنیم و در جملات و کلماتی غوطه‌ور می‌شویم که از ذهن و اندیشه‌ای بیگانه با فضای جامعه اسلامی برخاسته است.

 

«بولس سلامه» از شاعران عرب‌زبان و از مسیحیان اهل لبنان است. وی در سال 1910 میلادی در شهرستان «جزین» به دنیا آمد و در دانشگاه «یسوعی» در رشته حقوق ادامه تحصیل داد و سپس به شغل قضاوت مشغول شد.

عمده شهرت وی به‌واسطه آثار ادبی بسیاری است که در طول عمر 69 ساله خود تألیف نمود. هنر وی در شعر و ادبیات عرب تا آنجاست که «نزار قبانی» بعد از مرگش از او به عنوان آخرین بازمانده بنیان‌های مستحکم ادب و شعر یاد کرد.

 

تبلور وابستگی عاطفی و رابطه عاشقانه متفکری غیرمسلمان با سالار شهیدان را می‌توان در این شاعر عرب‌زبان دید. چنانچه فرزندش «رشاد سلامه» سیاستمدار لبنانی می‌گوید: پدرم سال‌ها در بستر بیماری بود، صبحگاهی به سراغ او رفتم و دیدم بالش او خیس و نمناک است. گمان کردم ظرف آب ریخته اما با کمال تعجب دیدم ظرف آبی کنارش نیست، سبب این وضعیت را پرسیدم، پدر چنین پاسخ داد که دیشب به فصل شهادت حسین بن علی رسیدم و تا صبح مقتل کربلا را می‌سرودم.

 

سلامه برای نخستین بار قالب حماسه سرایی را برای روایت یک حادثه تاریخی وارد ادبیات معاصر عرب کرد. «ملحمه الغدیر» شاخص‌ترین اثر این حقوقدان شاعر و نویسنده صاحب‌نام است که با سرودن این اثر حماسی نام خود را در زمره ارادت ورزان به ساحت امیر مؤمنان و اهل‌بیت (ع) ثبت کرد.

 

بخش پایانی این اثر به زندگانی امام حسین (ع) و واقعه کربلا اختصاص دارد. سلامه در این منظومه جاودانه ماجرای آغاز حرکت امام حسین (ع) و مراحل مختلف واقعه عاشورا و مقتل سیدالشهدا (ع) را به تفصیل و با دقت شرح داده و مانند یک ذاکر مصیبت اهل‌بیت به روایت ماندگارترین حادثه خلقت از شهادت علی‌اکبر تا قاسم بن الحسن (ع) و رشادت علمدار کربلا تا شهادت مظلومانه سیدالشهدا (ع) پرداخته است. سلامه بعد از سرودن این اثر حماسی است که می‌گوید: «انأ المسیحی ابکانی الحسین: من مسیحی را حسین به گریه انداخت»*

__________________________________________

* پی‌نوشت:

با نگاهی به کتاب پدر،پسر، روح القدس  نوشته محمدرضا زائری