کرب و بلا: در میان آثار منظوم و منثوری که در باب قیام امام حسین (ع) و رخدادی تاریخی به نام عاشورا به رشته تحریر درآمده است، کتب بسیاری به قلم نویسندگانی است که دینی جز اسلام دارند. نویسندگان و ادبای مسیحی، هندو، زرتشتی و ... امری که نشان‌دهنده جهانی بودن نهضت حسینی است و بر این واقعیت صحه می‌گذارد که امام حسین (ع) محصور به روز عاشورا و دین اسلام و مسلمانان نیست، بلکه شخصیتی فرامذهبی و فراملیتی است و هرکسی با هر دین و آیینی برای رسیدن به حقیقت آزادگی، ناگزیر از شناخت حسین (ع) و مسیر حرکت ایشان است.

 

در زندگی و مسیر حرکت بسیاری از افرادی که در این عرصه قلم زده‌اند، حسین (ع) به انحاء مختلف اثرگذار بوده و گاه جذبه عاطفی پررنگ‌تر و اثرگذارتر بوده است؛ چنانچه «جورج شکور» شاعر و نویسنده مسیحی و صاحب دیوان حماسی «ملحمه الامام الحسین (ع)» می‌گوید: هنگام سرودن این اشعار احساس کردم که حسین (ع) در وجودم زندگی می‌‌کند. من شخصاً دوست دارم که حق به مقابله با باطل برخیزد و خون در برابر شمشیر قامت علم کند. امام حسین (ع) مانند مسیح (ع) مرگ را ترجیح داده و حیات را به دیگران بعد از خودش هدیه داد.

 

جورج شکور؛ شاعر و نویسنده مسیحی لبنانی، در روستای «شیخان» جبل عامل لبنان متولد شده و در دانشگاه «سن‌ژوزف» بیروت در رشته ادبیات عرب و تاریخ تمدن به تحصیل پرداخته است.

او در کشوری متولد و در فضایی زیسته است که علیرغم پیروی از آیین مسیحیت، اما دل در گرو محبت اهل‌بیت (ع) دارند و در خانه بسیاری از آنان تمثال امام علی (ع) به چشم می‌خورد و خود نمونه‌ای از این مهرورزی و ارادت است که در قالب آثارش از جمله سه دیوان حماسی «ملحمه الرسول (ص)، «ملحمه الامام علی» و «ملحمه الامام الحسین» جلوه‌گر شده است.

 

این استاد ادبیات، وصی ادبی «سعید عقل» شاعر برجسته عرب‌زبان است. جورج شکور دیوان شعر حماسه حسین (ع) را در سال 2001 منتشر کرد. او در این مجموعه اشعار به شکل تاریخی قیام سیدالشهدا را به شعر روایت می‌کند. آغاز این قصیده چنان شورانگیز است که یکی از شعرای لبنان به او می‌گوید؛ یک بیت قبل از آن بیاور تا کسی فکر نکند تو شیعه هستی. او در این کتاب پس از اشاره اجمالی به تاریخ اسلام و واقعه غدیر خم، از نهضت امام حسین (ع) می‌سراید و سپس از سیر حرکت حضرت به سوی کربلا می‌گوید.*

 

تأثیرگذاری این مجموعه اشعار چنان بوده است که به روایت صاحب اثر، همسر «نبیه بری»، رئیس مجلس نمایندگان لبنان، با خواندن کتاب درباره آن گفته است: شاعر بزرگ، جورج شکور، حماسه‌سرایی نکرده است، بلکه او معجزه‌ای خلق کرده است. اثری که شعرای جهان اسلام، از صدر تا به امروز، چنین شعری نسروده‌اند.

 

شکور امام حسین (ع) را پدر هر مقاومت شریف خطاب کرده و می‌گوید: مقاومتی که من برای آن سرودم و گفتم مقاومت شریفی است که پشت آن امام علی و امام حسین (ع) قرار دارد و من تلاش کردم با نگاهی ژرف به این موضوع توجه کنم.

 

کتاب حماسه حسین (ع) در سال 2001 و به دنبال آن کتاب حماسه امام علی (ع) در سال 2007  منتشر شد که به زبان‌های فرانسه و انگلیسی نیز ترجمه شده است.

 

 

________________________________________

*پدر، پسر، روح‌القدس، محمدرضا زائری، ص 39