به گزارش کرب و بلا، مراسم رونمایی از کتاب «نگارگری عاشقی» نوشته «پویا پایداری» روز گذشته با حضور نویسنده و جمعی از دانشگاهیان به میزبانی انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه ‌نصیرالدین طوسی برگزار شد.

 

در این مراسم «آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به تبیین ابعاد واقعه عاشورا پرداخت و اظهار داشت: هر چند زمانی جهل عده‌ای باعث وقوع این فاجعه بزرگ شد، اما امروزه این حادثه همچنان برای ما جاندار است، از این جهت که به ما درس معنویت و سلوک عرفانی می‌دهد.

 

وی از بعد معنوی عاشورا به عنوان عامل زنده نگه‌داشتن جانِ عاشورا نام برد و افزود: عاشورا یک جنگ عادی و حادثه سیاسی صرف نبوده، بلکه چنان است که حضرت زینب کبری (س) آن را «جمیل» می‌پندارد.

 

آیت‌الله محقق داماد این واقعه را به بت عیار تشبیه کرد که هر لحظه به شکلی موجب رشد و تعالی می‌شود و تأکید کرد: داستان عاشورا به رغم تلخی و سختی، چهارده قرن است بشریت را گریان ساخته و اشک از چشمان هر انسانی سرازیر کرده، عیناً همانند یک موجود زنده در حرکت، جریان، تکامل و تعالی است و هر لحظه به شکل یک بت عیار بر می‌آید، دل می‌برد و نهان می‌شود. از این موجود زنده نه تنها در هر قرن و دهه‌ای، بلکه می‌توان گفت هر سال و حتی هر روزی برداشت‌های جدیدی میسر است.

 

به گفته عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم، معنویت عاشورا برای ما درسی است که امروز به ما نشان می‌دهد تشیع یک مکتب سیاسی صرف نیست، بلکه یک مکتب سلوک و تکامل انسانی و تعالی است و رئیس این مکتب، امین خدا بر روی زمین و انسان کامل و ولی‌الله است و بر قلوب ما مسلط است.

 

وی نگاه یاران سیدالشهدا (ع) را نگاهی ولایی دانست که ایشان را ولی‌الله می‌دانستند و پای او عاشقانه خون دادند. البته نه به عنوان یک سرباز در میدان جنگ، بلکه به عنوان عاشق در میدان عشق جان دادند.

 

آیت‌الله محقق داماد با استناد به روایتی از امام جعفر صادق (ع) امام حسین (ع) را هم محبوب و هم محب خدای تعالی خواند و تصریح کرد: سیدالشهدا (ع) مصداق بارز این آیه سوره مبارکه فجر است که خداوند فرمود: «‌ارْجِعِی إِالی رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی» و ایشان هم محبوب و هم محب و هم عاشق و هم معشوق خداست.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان نگارنامه عاشقی را عرصه انس عاشقانه با کلمات حسینی دانست و افزود: نویسنده کتاب برداشت‌ها و پیام‌های کوتاهی را انتخاب کرده و در این مجموعه آورده است. ترکیب زیبا از خط و نقاشی موجب شده است هر کسی کتاب را می‌خواند، چشمش خسته نشود. معاشقه نویسنده با کلمات حسینی و انس با شکل و ترکیب کلمات این اثر را جذاب کرده است.

 

«نگارنامه عاشقی» اثر پویا پایداری؛ کتاب مصور برگرفته از سبک زندگی ائمه اطهار است که با استفاده از هنر تصویرگری، 72 مقاله کوتاه در قالب 72 تصویر به مخاطب ارائه شده است.