به گزارش کرب و بلا، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق، از فعالیت 14 کمیته ستاد مرکزی اربعین و نیز تشکیل یک کمیته جدید به عنوان کمیته توسعه خدمات و زیرساخت در عراق همزمان با نزدیک شدن به برگزاری مراسم اربعین حسینی خبر داد.

 

«حسن پلارک» ضمن بیان این خبر اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئول همه کمیته‌ها از جمله کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه است و نیز ساماندهی همه موکب‌های اربعین و ارائه خدمات به زائران را بر عهده دارد.

 

وی در خصوص زیرساخت‌های تردد زائران به اماکن مقدس دو کشور ایران و عراق گفت: زیرساخت‌ها شامل دو بخش است که یک بخش آن داخل خاک ایران و شامل حمل‌ونقل، جاده‌ها، تونل‌ها، پایانه‌های مرزی، پارکینگ‌‌ها، ارتباطات (تلفن همراه، اینترنت و ...) است.

 

به گفته پلارک، خوشبختانه طی سال‌های اخیر با تخصیص بودجه از سوی دولت، جاده‌های منتهی به مرزها دو بانده شده، تونل‌های مسیرهای صعب‌العبور ساخته شده، خطوط ارتباطی توسعه پیدا کرده، آب و برق به پایانه‌های مرزی رسیده و پایانه‌ها و پارکینگ‌های بزرگ برای پارک چندین هزار خودرو ساخته شده است.

وی زیرساخت‌ها در کشور عراق را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: برای ساخت گیت‌های ورودی در مرزها به مسئولان عراق کمک کردیم، اما زائر پس از ورود به داخل خاک عراق، با مشکلات زیادی از جمله استفاده از سرویس بهداشتی و پارک خودرو مواجه است و موکب‌های ایرانی با توجه به انسجام بیشتر و برخوردار بودن از ساختمان و تجهیزات، امکان بهتری برای پذیرایی زائران دارند.

 

پلارک در ادامه افزود: بهبود وضعیت جاده‌ها در عراق از جمله اولویت‌هاست که بخشی از کار را دولت عراق شروع کرده و در حال عریض‌تر کردن جاده‌هاست. البته تکمیل اقدامات زمانبر است و از حضور سرمایه‌گذاران داخلی برای ساخت اتوبان در داخل خاک عراق استقبال می‌کنیم و آنان می‌توانند از محل عوارض دریافتی مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده را بازگردانند.

 

وی در خصوص نحوه حضور موکب‌های ایرانی گفت: میزبانی اربعین حق مردم عراق است بنابراین مطابق نظر مسئولان امنیتی کشور، مسئولیت موکب‌های داخل عراق باید بر عهده مردم آن باشد. ستاد مرکزی اربعین نیز چنین سیاستی دارد و موکب ایرانی به عنوان حامی و برای کمک به موکب عراقی فعالیت خواهند کرد و تابلو موکب‌ها متعلق به عراق یا مشترک خواهد بود،

 

رئیس کمیته توسعه خدمات و زیرساخت در عراق با دعوت از سرمایه‌گذاران برای حضور در مرزها و پایانه‌های عراق جهت ساخت آب‌ شیرین‌کن، کارخانه یخ‌سازی، کارگاه پتوشویی، سرویس‌های بهداشتی و وی ادامه داد: از متبرعین و خیران جهت حضور سازنده حتی با هدف کسب سود سرمایه گداری دعوت به همکاری می‌شود. البته در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا زمین مورد نیاز را جهت فعالیت سرمایه گزاران فراهم نماید.