به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام»، دکتر ماشاءالله رضایی، نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در عراق با ارائه آماری از مراجعات پزشکی زائران عتبات به درمانگاه‌های هلال احمر، بیشترین درصد مراجعه‌کنندگان را به سبب بیماری سرماخوردگی عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه ۹۳ بیش از ۴۰ هزار زائر به درمانگاه‌های این مرکز در عراق مراجعه کرده‌اند، انجام ۱۳ هزار تزریق، ۶۰۰ مورد پانسمان، ۴۶۰ مورد نوار قلب، ۶۵۴ مورد قند خون و ۵۳ مورد جراحی‌های کوچک و سرپایی را بخشی از خدمات پزشکی در این مدت اعلام کرد. 

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود: ۸۴۰ مورد بستری موقت، ۵۱ مورد گچ‌گیری و آتل‌گیری، ۸۱ مورد اعزام به بیمارستان، ۴۲۰ مورد بازدید بهداشتی، ارسال ۵۰ گزارش بهداشتی به ستاد و ۳۱۵ مورد آزمایش در درمانگاه‌های نجف و کربلا به ثبت رسیده است. 

وی بیشتری آمار مراجعه‌کنندگان به درمانگاه‌های هلال احمر در عراق را سرماخوردگی اعلام و به زائران توصیه کرد: از عادت غیربهداشتی روبوسی و دست دادن با بیماران به شدت پرهیز کنند و مرتب دست‌هایشان را پیش از غذا و پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی شست‌وشو کنند. 

دکتر رضایی ابراز کرد: استحمام روزانه و رعایت بهداشت فردی تأثیر مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری میان زائران دارد که به این موارد نیز می‌توان کوتاه کردن و تمیز نگه داشتن ناخن‌ها، شستن روزانه پا‌ها و جوراب با آب و مواد شوینده و تعویض مکرر لباس‌ها را افزود. 

وی گفت: پس از بیماری سرماخوردگی، بیشترین مراجعات برای دردهای عضلانی و اسکلتی بوده است که در هر دو مورد به زائران توصیه می‌کنیم بیشتر استراحت کنند. 

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در عراق یادآور شد: هم اکنون ۴ درمانگاه در کربلا، ۲ درمانگاه در نجف اشرف، یک درمانگاه در کاظمین، یک درمانگاه در بغداد و یک درمانگاه در سامراء فعال هستند و به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌دهند.


برگرفته از حج