کرب و بلا: کشور عراق با وجود مرقد مطهر شش تن از امامان معصوم در شهرهای کربلا، نجف، سامراء و کاظمین به زیبایی گهواره عشق نام گرفته است. سرزمینی که علاوه بر مرقد ائمه بزرگوار و اماکن متبرکه نظیر مقام‌های پیامبران و ائمه، مساجد تاریخی همچون مسجد «کوفه» و «سهله»، مدفن شمار زیادی از صحابه پیامبر و اهل‌بیت (ع)، سادات، امامزادگان و بزرگان و اولیاء نیز هست.

 

188.jpg

 

از جمله اماکن زیارتی که در کشور عراق قرار دارد و بسیار مورد توجه مردم عراق است؛ مرقد «بی‌بی شریفه بنت الحسن (ع)» معروف به طبیب اهل‌بیت (ع) است. این زیارتگاه در منطقه «طهماریه» در ناحیه «ابو غرق» در فاصله 9 کیلومتری مرکز شهر حله قرار دارد. درباره شخصیت مدفون در این زیارتگاه، اطلاع دقیقی در دست نیست اما نزد عموم مردم به نام شریفه دختر امام حسن (ع) شناخته می‌شود.

 

347.jpg

 

ساختمان زیارتگاه دارای اتاق و رواق بزرگ است و گنبدی بر فراز آن قرار دارد و صحن وسیعی نیز آن را احاطه کرده است.

 

527.jpg

 

ضریح جدید این زیارتگاه به طول پنج و نیم متر و عرض چهار و نیم متر و ارتفاع 365 سانتی‌متر توسط هنرمند اصفهانی ساخته شد و به تازگی به کشور عراق منتقل و روز گذشته با حضور زائران و طی مراسم معنوی نصب شد.

 

بانی ساخت ضریح جدید «هاشم علوی محیسن الشمری‌(النفاشی)» از اهالی بغداد است. وی در سال 95 پس از اینکه با توسل به این بانو حاجت‌روا می‌شود، نذر می‌کند ضریح جدیدی در خور شأن آن حضرت بسازد. این خیر عراقی توسط مسئول اداره مرقد امامزاده تاج‌الدین (ع) از هنر دست هنرمند اصفهانی به نام «سید محسن احمدی» مطلع می‌شود و برای سفارش ساخت ضریح به ایران و اصفهان سفر می‌کند و بدین ترتیب پروژه ساخت ضریح آغاز می‌شود.

 

437.jpg

 

این زیارتگاه بسیار مورد توجه اهالی حله و در بیشتر اوقات شبانه‌روز پر از زائر است و مردم منطقه برای شفای بیماری و برآورده شدن حاجات خود به این زیارتگاه متوسل می‌شوند و بسیاری از آنان معتقدند که با توسل به این امامزاده حوائج آنان برآورده شده است.*

 

264.jpg

 

 

________________________________________________________________

منبع

* فقیه بحرالعلوم محمد مهدی، خامه‌یار احمد، 1394، زیارتگاه‌های عراق