به گزارش کرب و بلا، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، با اعلام این خبر گفت: البته هنوز مسئولان دو کشور ایران و عراق در خصوص چگونگی برگزاری کنگره عظیم اربعین امسال، تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.

به گفته «محمد جلال‌مآب»‌ برپایی پیاده‌روی اربعین به شکل‌ سال‌های قبل از پاندمی کرونا (بدون محدودیت) و برگزاری محدود و بر اساس سهمیه اعلامی از سوی مسئولان عراقی، دو احتمالی است که در خصوص اربعین 1400 وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین برای هر دو احتمال برنامه‌ریزی کرده است گفت: هرچند هر دو کشور به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تمایل دارند اما این مسئله مشروط به رفع خطر پاندمی و اجازه ستاد مقابله با کروناست.

 

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی ادامه داد: در صورت اجازه مسئولان ذی‌ربط برای برگزاری بدون محدودیت مراسم، موکب‌های ایرانی با تمام ظرفیت به مناطق مشخص شده در مرز، مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق اعزام و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

 

جلال‌مآب به احتمال دوم یعنی برگزاری محدود مراسم اربعین حسینی و اعلام سهمیه برای زائران غیر عراقی اشاره کرد و گفت: در این صورت از میان بیش از یک هزار موکب ایرانی، 500 موکب بزرگ و توانمند برای کمک به برادران عراقی در قالب موکب مشارکتی دو ملت اعزام خواهند شد و سایر موکب‌های ایرانی نیز همچون سال گذشته در قالب کمک مؤمنانه و موکب سلامت خدمات ارائه خواهند کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات تنها مرجع رسمی صدور پروانه موکب داری و ساماندهی و سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت موکب‌های ایرانی است اظهار داشت: اظهارنظر و دخالت سایر نهادها در این خصوص پذیرفته نیست.

 

ریس ستاد بازسازی عتبات عالیات، این ستاد و نیز موکب‌های اربعین را نمونه موفق از تشکل‌های مردم‌نهاد نام برد و افزود خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی و کمک به هم‌وطنان در مواقع بحرانی مانند زلزله و سیل، دو مأموریتی است برای موکب‌ها در نظر گرفته شده و هرگونه اظهارنظری از سوی نهادهای دیگر مورد تائید ستاد بازسازی عتبات عالیات نیست.