اختصاصی کرب و بلا:  پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) به عنوان شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام با وجود نقل احادیث متعدد، نگارش کتاب‌های متنوع و روایات متکثر درباره شخصیت و سبک زندگی و سیره جکومت داری‌شان، هنوز برای پیروان‌شان و تمامی حقیقت‌جویان ناشناخته مانده است. عظمت وجود این بزرگواران و عجز پیروان در درک این عظمت وقتی پر رنگ تر می‌شود که غیر مسلمانان و پیروان دیگر ادیان نیز دست به قلم شده و با اعتراف به این عجز و ضعف فهم بشر، سعی در معرفی قهرمانان جهان اسلام نموده‌اند.

«علی (ع) و حسین (ع) دو قهرمان اسلام»؛ نوشته «گابریل انکری» یکی از جمله آثاری است که توسط نویسنده غیرمسلمان و در تبیین شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام به نگارش در آمده است.

 

درباره کتاب

کتاب علی (ع) و حسین (ع) دو قهرمان اسلام، به منظور تحقیق درباره‌ی شخصیت خارق‌العاده امام علی (ع) و امام حسین (ع) و شناساندن زندگی و تأثیر او در جهان اسلام است که تصویری از زندگی اعراب، ظهور پیامبر (ص) و تجزیه و تحلیل جریانات مختلف صدر اسلام با استناد به منابع و مدارک تاریخی را در بیش از 42 بخش و 322 صفحه نشان می‌دهد.

 

درباره نویسنده

گابریل انکری؛ مورخ و نویسنده مسیحی لبنانی، سعی کرده است این کتاب را بدون هرگونه جانبداری مذهبی برای فرانسوی زبانان نگاشته و به شناسایی عظمت و از خود گذشتگی این دو امام، کمک بزرگی نموده است.

 

نویسنده در این کتاب تصویرهای جان‌داری از زندگانی اعراب و مسلمانان آن دوره و همچنین از محیط خانوادگی پیغمبر (ص) ارائه نموده است. بخش اول کتاب که بیشترین حجم کتاب را شامل می شود، اختصاص به زندگی امیرالمومنین علی (ع) دارد که شامل حوادث صدر اسلام تا شهادت آن حضرت می‌باشد. بخش دوم کتاب به طور مختصر و پراکنده به زندگی حضرت امام حسین (ع) می‌پردازد.

 

بازخوانی کتاب

در کتاب از پیدایش مذهب اسلام سخن گفته شده است؛ از نماز خواندن پیامبر (ص) در مکه بدون خشوع در برابر بت‌هایی مثل «بهل» و «بعل»، زندگی حضرت علی (ع) که از 9 سالگی همراه پیامبر شده و شروع ماموریتش به عنوان اولین مسلمان که در تمامی نبردها و جنگ‌ها و رخدادها کنار پیامبر (ص) حضور داشته تا حوادث بعد از رحلت پیامبر (ص) و کنار زدن علی (ع) از خلافت به بهانه‌هایی مانند جوانی و تجربه کم ایشان.

در بخش دیگری از کتاب با نقل داستان «رافک» به کینه عایشه همسر پیامبر نسبت به حضرت علی (ع) اشاره شده است که به دلیل همین کینه‌ورزی، حاضر به پذیرش خلافت حضرت علی (ع) نشد و جنگ جمل را آغاز کرد که حضرت علی (ع) فاتح جنگ شد و مردم بعد از چند سال خلافت حضرت علی (ع) را به رسمیت شناختند و بعد از آن امیرالمومنین (ع) به انجام اقدامات اصلاحی پرداخت.

گابریل انکری همچنین به تقابل دو قبیله بنی‌هاشم و بنی‌امیه پرداخته است که هر دو از یک خاندان‌اند ولی از نظر ظاهری و رفتاری تفاوت‌های فاحشی با هم دارند. نویسنده روایت «ابن‌اثیر» را در مورد شهادت حضرت علی (ع) از همه معتبرتر و قابل اعتمادتر می‌داند و همان روایت را در کتاب ذکر کرده‌است.

 

بخش دوم کتاب به امام حسین (ع) اختصاص دارد  که با اجبار امام (ع) به بیعت با یزید آغاز شده و در نهایت به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و اسارت خاندانش ‌انجامیده است. در بخشی دیگر نیز از مقایسه بین امام حسین (ع) و یزید سخن به میان آمده که به مقایسه بین روح و جسم ،شجاعت و دنائت یاد شده است.

در انتهای کتاب نیز به عواقب واقعه کربلا و مرقد مطهر امام حسین (ع) و مرگ یزید اشاره دارد که به دست زنی به قتل رسید و بقیه قاتلین نیز توسط سپاه مختار به مکافات اعمال خود رسیدند.

 

برگی از کتاب

... جمله پیغمبر: «ای علی تو برای من مانند هاون در کنار موسی خواهی بود.» در تاریخ اسلام موقیعت خاصی برای علی بوجود می‌آورد. همین چند کلمه گویاتر و پرارزش‌تر از همه متونی است که دانشمندان مذهب تشیع برای بزرگداشت علی و اثبات علاقه فراوان پیغمبر نسبت به عموزاده جوان و با شهامتش نوشته‌اند.(ص 48).

... چون شب فرارسید، حر از تاریکی استفاده کرد و اردوی بنی‌امیه را ترک گفت و به حسین پیوست و گفت: «من اولین کسی بودم که تابعیت تو را نپذیرفتم و تو را مجبور کردم به کربلا بیائی و استفاده از فرات را بر تو غدقن کردم. اما نمی‌دانستم که کینه و عداوت عبیدالله چنانست که فرمان قتل تو را صادر کند. اگر از چنین چیزی آگه بودم با تو بدین‌سان رفتار نمی‌کردم...» (ص274).