به گزارش کرب و بلا، در فهرست کسانی که حلقه ارتباطی میان مردم کوفه با امام حسین (ع) ذکر شده‌اند، نام «قیس بن مشهر صیداوی» نیز به چشم می‌خورد.

 

او از قبیله‌ای از طایفه بنی‌اسد بود که در نزدیکی کوفه سکونت داشتند، همان طایفه‌ای که پس از عاشورا، پیکر مطهر و بی سر شهدای کربلا را در این دشت تدفین کردند و اشخاصی همچون حبیب بن مظاهر نیز از این طایفه بودند تا جایی که وقتی قیس از کوفه به قبیله خود یعنی بنی‌اسد رفت، حبیب بن مظاهر نیز با او برای دیدار با مسلم همراه شد. (موسوعه التاریخ‌الإسلامی، آیت‌الله یوسفی غروی، ج6، ص 71).

 

اصلی‌ترین نقش قیس را می‌توان نامه‌رسانی کوفیان به امام حسین (ع) در مکه و همراهی مسلم در عزیمت به کوفه و رساندن نامه مسلم به امام حسین (ع) در جریان بیعت کوفیان برشمرد و در واقع نامه‌هایی که او از کوفیان به دست امام حسین (ع) رسانید، دومین مرحله از نامه‌های ارسال به امام بود که تعداد آنها چیزی بالغ بر 150 نامه بود.(موسوعه کربلاء، لبیب بیضون، ج1، ص 573).

 

پس از این کار، قیس به دستور امام حسین (ع) مأمور به همراهی مسلم بن عقیل، برای عزیمت به کوفه می‌شود که اتفاقاً با او وارد کوفه شده و به اتفاق هم به خانه مختار وارد می شوند و البته در این میان و در بین راه نیز حلقه ارتباطی مسلم با امام از طریق رد و بدل کردن نامه، قیس بوده است. (موسوعه التاریخ‌الإسلامی، آیت الله یوسفی غروی، ج6، ص 71).

 

براین اساس نامه مسلم بن عقیل مبنی بر بیعت کوفیان را نیز قیس بن مسهر به امام رساند که البته در این مأموریت، عابس بن ابی شبیب شاکری نیز قیس را همراهی کرده است و آخرین مأموریت قیس، نامه امام حسین (ع) در حواب به نامه مسلم است که البته این نامه پس از شهادت مسلم است که توسط قیس برای رساندن آن به مسلم، برده می‌شود.(تاریخ الطبری، ج 6 ص210) و هنگامی‌که قیس به قادسیه رسید، حصین بن نمیر او را دستگیر کرده و به نزد عبیدالله می‌برد.

 

عبیدالله هم دستور می‌دهد تا او را از بالای کنگره‌های دارالاماره کوفه به پایین بیندازند و به این شکل سفیری دیگر از فرستادگان حسین بن علی (ع) به شهادت می‌رسد.

 

فیلم سینمایی «سفیر» به کارگردانی فریبرز صالح، به شرح حال و نحوه شهادت قیس بن مسهر صیداوی؛ سفیر حسین بن علی (ع) اختصاص دارد.