به گزارش کرب و بلا، تشابه نام این دو فرد حاضر در کربلا، شاید بعضی مواقع تشخیص اینکه کدامیک در جبهه حق و کدامیک در جبهه باطل بودند را با اشتباه همراه سازد، در حالیکه نافع بن هلال یکی از شهدای کربلاست و فرد دیگر هلال بن نافع در سپاه عمر سعد است، که به همراه حمید بن مسلم، از سوی عمر سعد از درگیری نظامی معاف شد و به ثبت و ضبط وقایع و مشاهدات خود پرداخت.

 

اما نافع بن هلال بجلی؛ از یاران امیرالمؤمنین علی (ع) بود که در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان نیز در سپاه امیرالمؤمنین به میدان رفت و گفته می‌شود که فردی شجاع و تیرانداز بود.(ابصار العین فی انصار الحسین (ع)، ص147)

 

او اهل کوفه بوده است و پیش از شهادت مسلم بن عقیل از این شهر خارج شد تا به کاروان امام حسین (ع) ملحق شود که گفته می‌شود او واقعیت حاکم بر کوفه را پیش از شهات مسلم برای امام شرح داد و گفت: اشراف و بزرگان کوفه به جهت رشوه‌هایی که گرفته‌اند علیه شما هستند و بقیه مردم، دلشان با شما ولی شمشیرشان علیه شما است. (مثیرالاحزان، ابن‌نما، ص31)

 

نافع بن هلال در مقاطع گوناگونی وفاداری خود را به امام حسین (ع) به اثبات رساند و به سبب رشادتی که داشت پس از آنکه آب از سوی دشمن بر روی کاروان امام بسته شد به همراه  حضرت عباس (ع) و سی نفر دیگر برای شکستن حصار و آوردن آب از سوی امام مأمور شد. (الفتوح، ابن‌اعثم، ج 5، ص83 و لهوف، سید بن طاووس، ص 138)

 

نافع بن هلال در روز عاشورا و پس از به هلاکت رساندن دوازده نفر توسط سپاه دشمن مجروح شد و به فرمان عمر سعد و به دست شمر به شهادت رسید. (ناسخ التواریخ، ج2، ص277-279)

 

اما هلال بن نافع همانگونه که اشاره شد در سپاه عمر سعد بود و به ثبت وقایع آن پرداخت تا جایی که او به همراه حمید بن مسلم از سپاه عمر سعد و عقبه بن سمعان از کاروان امام حسین (ع) از جمله منابع عاشورا در شرح مقاتل هستند.