کرب و بلا: واقعیت‌های حماسه عاشورا چیزی نیست که تنها منحصر به شیعیان باشد و مفاهیم برگرفته از این حرکت تاریخی، بدون توجه به مذهب و نژاد و رنگ و ملیت، فطرت پیروان ادیان مختلف را به خود جذب نموده است. آثار این مغناطیس جهانی را می‌توان در آثار و نوشته‌های اندیشمندان، پژوهشگران و متفکران بزرگ جهان دید و شنید.

«حسین (ع) در اندیشه مسیحیت» نوشته «آنتوان بارا» از جمله آثاری است که پیرامون واقعه تاریخی عاشورا نگاشته شده و به زبان‌های مختلف در دسترس عموم آزادی‌خواهان قرار گرفته است.

 

درباره کتاب

کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» اولین بار در سال 1978 میلادی با عنوان «ال‍ح‍س‍ی‍ن‌ ف‍ی‌ ال‍ف‍ک‍ر ال‍م‍س‍ی‍ح‍ی» به رشته تحریر درآمد، اما نویسنده با مطالعات بیشتر، اضافات و ملحقات دیگری به کتاب افزود و چاپ چهارم آن را منتشر کرد.

این کتاب تا کنون به 17 زبان ترجمه شده و در دوره‌های تحصیلات تکمیلی پنج دانشگاه نیز مورد تأیید قرار گرفته است. حسین (ع) در اندیشه مسیحیت در 3000 نسخه، 484 صفحه با بهای 60000 ریال به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

 

درباره نویسنده

آنتوان بارا (1943 م) سوری‌الاصل و ساکن کویت است. وی در این کتاب تلاش کرده است با استناد به آیات قرآن و روایات تاریخی، مقایسه‌ای میان حضرت مسیح و امام حسین (ع) انجام دهد. در زمان نگارش این کتاب، سلفی‌های کویت به اتهام تحریف تاریخ از آنتوان بارا به دادگاه شکایت کردند. در نسخه عربی کتاب به طولانی شدن دادگاه به مدت چند سال اشاره شده است، نویسنده در دادگاه برای برائت خود از اتهام تحریف تاریخ چنین گفت: این کتاب با استناد به منابع اهل سنت نوشته شده و از منابع شیعی استفاده نشده است. در واقع آنچه در خصوص روایات واقعه کربلا گفته شده از کتاب‌های شماست.

 

بازخوانی کتاب

حسین (ع) در اندیشه مسیحیت دارای یک مقدمه و شش فصل شامل؛ فصل اول: وجدان ادیان، فصل دوم: اصول و مبارزه، فصل سوم: معجزات شهادت، فصل چهارم: جنایت و سقوط فصل پنجم: صدای پای وجدان و فصل ششم با عنوان شیفتگی فکری است.

 

فصل اول: وجدان ادیان

نویسنده در فصل اول کتاب پیرامون شخصیت و انقلاب امام حسین (ع) از دیدگاه مسیحیت سخن گفته و همچنین به بشارت حضرت عیسی (ع) به حسین بن علی (ع) و شکل‌گیری انجیل چهارگانه اشاره کرده است.

 

فصل دوم: اصول و مبارزه

ماهیت قیام امام حسین (ع) محور مباحث فصل دوم کتاب است. نویسنده بر این باور است که امت اسلامی در هنگام قیام امام حسین (ع) متروک شده ‌بود و امام چاره‌ای جز قربانی کردن اهل بیت خود نداشت و اگر امام حسین (ع) قیام نمی‌کرد، سرنوشت امت اسلامی معلوم نبود.

 

فصل سوم: معجزات شهادت

آنتوان بارا در فصل سوم کتاب خود با اشاره به معجزاتی که پس از شهادت امام حسین (ع) و حضرت عیسی (ع) رخ داده، این معجزات را نشانه خشم آفریدگار می‌داند. در انتهای این فصل نویسنده به مقایسه وصیت‌نامه امام علی(ع) و معاویه پرداخته و تفاوت بین این دو را به مثابه تفاوت تاریکی و روشنایی قلمداد کرده است. بررسی قیام‌های پس از واقعه عاشورا از دیگر مباحث فصل سوم کتاب است که به اعتقاد نویسده همه آنها را می‌توان از معجزات عاشورا دانست.

 

فصل چهارم: جنایت و سقوط

علل و شرایطی که منجر به سقوط امویان گردید در فصل چهارم کتاب بازگو شده و در ادامه از بشارت عیسی مسیح به آمدن نبی سخن گفته شده است که نویسنده مراد از نبی را وجود مقدس امام حسین (ع) می‌داند.

 

فصل پنجم: صدای پای وجدان

در فصل پنجم کتاب جایگاه والای شهادت در علم زیبایی شناختی تبیین شده است. همچنین به شاعران بزرگی که در قالب شعر به وصف امام حسین (ع) پرداختند اشاره شده است.

 

فصل ششم: شیفتگی فکری

فصفصل پایانی کتاب حسین (ع) در اندیشه مسیحیت به بیان هدف مشترک آیین‌های آسمانی اختصاص یافته است. در صفحات انتهایی این فصل نیز مصاحبه‌ای با خود مولف آورده ‌شده‌ است. آنتوان بارا در این گفتگو ضمن بیان منابع مورد استفاده در کتاب، نگارش این اثر را نه بر اساس توانایی‌های خود که مرهون لطف امام حسین (ع) دانسته و اذعان می‌دارد امام حسین (ع) متعلق به یک دین و مذهب نیست، بلکه شخصیتی جهانی دارد.