به گزارش کرب و بلا، کتاب «زمانه، زندگی و کارنامه ملا حسین واعظی کاشفی» اثر «مصطفی گوهری فخرآباد» توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است در سه فصل ابتدا به زمانه و روزگار ملا حسین واعظی کاشفی بپردازد. تحلیل کتاب‌ها و آرای این دانشمند سبزواری و همچنین بررسی آثار وی از جمله مرآت الصفا، معارف الیقین، جواهر الاسرار، انوار سهیلی، بدایع‌الافکار، فتوت‌نامه، روضه الشهدا و… از وجه کلامی، ادبی، اندیشه‌های سیاسی، اندیشه‌های صوفیانه و گرایش‌های مذهبی، بلاغت و … موضوع دیگر فصل های این کتاب را تشکیل می دهد.

 

در مقدمه کتاب پیرامون چرایی نگارش این اثر فاخر می‌خوانیم: «تاریخ تشیع به سنت‌ها و آیین‌هایی پیوند خورده که جدا کردن آنها از یکدیگر امکان‌پذیر نیست. در این میان، آیین عزاداری امام حسین(ع) بیش از دیگر آیین‌ها زندگی شیعه و آرمان تشیع را شکل داده و می‌دهد و در چند سده اخیر با سنتی گره خورده که اساساً سوگواری و عزاداری با آن شناخته می‌شود و آن «روضه‌خوانی» است.

روضه‌خوانی از زمانی باب شده که ملاحسین کاشفی کتاب روضه الشهدای خود را تألیف کرده و اهل تبلیغ و منبر برای پیشرد اهداف مذهبی آن را در دست گرفته و بر فراز منابر خواندند. درباره این کتاب که چنین جایگاهی در میان همگان یافته، گفت‌وگوهای بسیاری چه در میان حوزویان و چه دانشگاهیان درگرفته و طبعاً دیدگاه‌های مختلفی ابراز شده است. اما به راستی ملاحسین کاشفی چه کسی بوده، با چه انگیزه‌ای کتاب خود را نوشته و اعتبار این کتاب در چه حدی است؟ این پرسش‌ها برای اهل تحقیق، پاسخی شایسته و منصفانه را طلب می‌کرد.»

 

کتاب زمانه، زندگی و کارنامه ملا حسین واعظی کاشفی در 400 نسخه و در 472 صفحه اواخر سال گذشته به کوشش پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی منتشر شد و در زمان کوتاهی به چاپ دوم رسید. این کتاب را با قیمت85000 تومان می‌توانید از کتاب فروشی‌های معتبر سراسر کشور تهیه نمایید.