اختصاصی کرب و بلا: محیط آرام کتابخانه این روزها هرچند آرام‌تر از قبل است؛ اما این آرامش وقتی از محیط فیزیکی کتابخانه خارج می‌شوی و پا به دنیای بی‌انتهای کتابخانه دیجیتال می‌گذاری، رنگ عوض می‌کند و می‌شود موجی که لحظه‌ای سکون ندارد و هر لحظه صیدی دیگر را در دستان جستجوگرت می‌گذارد. کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) در آستانه آغاز سومین سال فعالیت رسمی خود به حدی از بالندگی رسیده است که بتوان آن را به عنوان یکی از مراکز اثرگذار در پژوهش‌های حسینی به شمار آورد.

 

مجموعه‌ای که بالغ بر ده هزار عنوان سند مرتبط با امام حسین (ع) شامل کتاب، مقاله، مجلات تخصصی، لوح فشرده و ... را به سه زبان‌ فارسی، انگلیسی و عربی در خود جای داده و به گفته کارشناس کتابخانه امام حسین (ع)، پس از انجام پروژه ثبت کاربرگ‌های مرتبط با اسناد، در گام دوم پروژه الحاق فایل متنی کتاب‌ها به اسناد ثبت شده، آغاز شده و به مرور زمان در حال تکمیل است.

 

در کتابخانه دیجیتالی امام حسین (ع) چه می‌گذرد؟

«ساغر مکاریان» کارشناس این کتابخانه، در پاسخ به این سؤال که تا کنون چه تعداد از این فایل‌ها به طور کامل بارگذاری شده است، اظهار داشت: از میزان 4989 کاربرگ ایجاد شده کتب فارسی، تعداد 3080 فایل متنی بارگذاری شده و در کتابخانه دیجیتالی قابل دریافت و مطالعه است.

 

وی همچنین به ایجاد 556 کاربرگ کتب لاتین نیز اشاره کرد و افزود: از این میان خوشبختانه 317 فایل متنی کتب را بارگذاری و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم. در کنار کتاب‌های لاتین، تعداد 459 مقاله به زبان انگلیسی نیز در سایت کتابخانه بارگذاری شده و در آینده نزدیک، کار الحاق فایل بیش از 2000 مقاله دیگر به اتمام خواهد رسید.

 

این منابع تنها بخشی از تمام محتوای علمی است که در کتابخانه دیجیتالی امام حسین (ع) موجود است و در کنار آن باید به تعداد 258 منبع دیداری و شنیداری به زبان فارسی، 248 فایل به زبان انگلیسی، همچنین تعداد 206 مجله تخصصی فارسی در حوزه سیدالشهدا (ع)، 49 پایان‌نامه به زبان فارسی و بیش از 54 پایان‌نامه به زبان انگلیسی نیز اشاره کرد.

 

روزهای بالندگی کتابخانه تخصصی امام حسین (ع)

اینکه کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) موفق شده خود را به عنوان نخستین کتابخانه دیجیتالی این حوزه معرفی کند هرچند افتخار کمی نیست، اما این برای مسئولان و کارشناسان کتابخانه تنها آغاز راه است و آنچه دغدغه اصلی این روزهای فعالین کتابخانه است، جمع‌آوری، دسته‌بندی، تکمیل منابع محتوایی و علمی، رفع نواقص و اشکالات احتمالی دسترسی کاربران و نواقص فنی کتابخانه است.

 

مکاریان از بازسازی منابع محتوایی موجود به عنوان اقدامی در راستای بهبود و سهولت دسترسی کاربران به منابع علمی کتابخانه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به حجم بالای فایل‌های بارگذاری شده، این اشکال وجود داشت که کاربران زمان دانلود منابع با مشکل مواجه شوند، به همین دلیل تدابیری اندیشیده شد که فایل‌های حجیم جای خود را به فایل‌های فشرده و کم‌حجم‌تر بدهند.

 

فعالیت‌هایی از این دست تلاشی است جهت تبدیل این کتابخانه دیجیتالی به عنوان مرجع قابل استناد و اطمینان برای هر پژوهشگری که می‌خواهد از حسین (ع) بهتر بداند و بیشتر بخواند. اقداماتی که نویدبخش روزهای بالندگی کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) به عنوان یکی از پروژه‌های مهم موسسه زیتون و گامی جهت تحقق جهانی‌سازی نام و فرهنگ سیدالشهدا (ع) است.

 

عموم دانشگاهیان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در کتابخانه امام حسین (ع) و رجوع به بخش فهرست منابع از کتاب‌ها و محتوای موجود بهره‌مند شوند.