کرب و بلا؛ در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و استجابت دعای بندگان مخلص و روزه‌دار هستیم و یکی از اعمالی که انجام آن در این ماه بسیار توصیه شده است، زیارت مضجع شریف امام حسین (ع) در کربلای معلی است.

 

سید بن طاووس؛ مؤلف کتاب «لهوف» آورده است که از امام صادق(ع) در باره زیارت اباعبدالله الحسین(ع) و زمان ارجح زیارت ایشان نسبت به دیگر زمان‌های سال، پرسیدند که آن حضرت در جواب فرمود: «جدم را که درود خدا بر او باد در هر وقت و هر زمان، زیارت کنید که زیارت او، بهترین چیزى است که وضع شده است. پس هر کس آن (زیارت) را بسیار به جا آورد، خیر بسیار به او ارزانی خواهد شد. زمان‌هاى شرافت‌دار را براى زیارتتان بجویید که کارهاى نیک در آنها، چند برابر مى‌شوند و آن زمان‌هاى فرود فرشتگان براى زیارت اوست.»

 

همچنین از ایشان درباره زیارت سیدالشهدا (ع) در ماه رمضان نیز سؤال می‌شود که امام می‌فرماید: «هر کس خاشع و عذرخواه و آمرزش‌خواه، به سوى او برود و در یکى از سه شب نخست یا نیمه یا آخر ماه رمضان، نزد قبرش حاضر باشد، گناهان و خطاهایى که با دست خود کرده، از او فرو مى‌ریزند، آن‌گونه که برگ‌هاى خشک با باد تند فرو مى‌ریزند، تا آن جا که مانند روزى که مادرش او را زاده است، بى‌گناه مى شود.»

 

ایشان در ادامه فضیلت زائر حسینی در ماه رمضان را اینگونه توصیف کردند که «پاداشش، مانند پاداش کسى است که در آن سال، حج و عمره گزارده است و دو فرشته، او را ندا مى‌دهند و همه جانداران، جز آدمیان و جنّیان، آن ندا را مى‌شنوند. یکى از آن دو مى‌گوید: اى بنده خدا ! پاک شدى. عمل، از سر گیر و دیگرى مى‌گوید: اى بنده خدا! نیکى کردى. پس تو را به مغفرت و فضل خدا، مژده باد !».(الإقبال؛ج 1 ص 45 ، بحارالأنوار؛ج 101 ص 98 ح 29) .

 

از طرفی ابن طاووس نقل کرده است که به امام صادق(ع) گفته شد: چه مى‌بینى در کسى که شب نیمه ماه رمضان، نزد قبر حسین (ع) حضور مى‌یابد؟ و ایشان فرمود: «به به! هر کس شب نیمه ماه رمضان، نزد قبر او، پس از نماز عشا، ده رکعت نماز، افزون بر نماز شب بخواند و در هر رکعت، ده مرتبه «حمد» و «قُلْ هُوَ اللّهُ» بخواند و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند، او را رهیده از آتش مى‌نویسد و نمى‌میرد تا فرشتگانى را که او را به بهشتْ بشارت مى‌دهند و فرشتگانى را که او را از آتشْ ایمن مى‌دارند». (الإقبال ؛ ج 1 ص 294 ، بحارالأنوار ؛ج 101 ص 349 ح 1) .

 

همچنین نقل است از ابن قولویه  که او نیز از امام صادق(ع) روایت کرده که «هر کس قبر حسین(ع) را در ماه رمضان زیارت کند و در راه برگشت بمیرد، اعمالش عرضه و محاسبه نمى‌شود و به او گفته مى‌شود: ایمن، وارد بهشت شو. (کامل الزیارات؛ ص 546 ح 836 ، بحار الأنوار؛ ج 101 ص 97 ح 20) .