به گزارش کرب و بلا، بیست و یکمین شماره پژوهشنامه «معارف حسینی» با مجموعه‌ای از مقالات علمی ویژه بهار 1400 منتشر شده است.

 

«پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (ع)»، «تحلیلی بر روایات عاشورایی قمقام زخّار و صمصام بتّار»، «فلسفه و علّتِ تشویق به عزاداری در سیره معصومین (ع)» و «مخاطب ‌‌شناسی خطبه‌های امام سجاد (ع) در کوفه و شام» از جمله عناوین مقالاتی است که در ویژه‌نامه فصل بهار این پژوهشنامه به چاپ رسیده است.

 

در دیگر صفحات فصلنامه معارف حسینی مقالاتی با عنوان «اقتباس‌های قرآنی در اشعار منسوب به امام حسین (ع)»، «نکته‌هایی از معارف حسینی» و نیز بخشی با عنوان معرفی کتاب به چشم می‌خورد.

 

در صفحه 113 تا 140 نشریه معارف حسینی مقاله‌ای با عنوان «پیدایی شخصیت علمی حضرت زینب (س) در واقعه‌ی عـاشورا و رخدادهای پس از آن پیدایی شخصیت علمی حضرت زینب (س) در واقعه‌ی عـاشورا و رخدادهای پس از آن» نوشته «سید مرتضی عادلی» به چاپ رسیده است. در این مقاله تلاش شده است با روشی توصیفی-تحلیلی ابعاد مختلف شخصیت علمی حضرت زینب (س) و ظهور آن‌ها در واقعه‌ی عاشورا و پس از آن بررسی شود.

 

نویسنده در مقدمه پژوهش خود با اشاره به اینکه بیشترین توجه محققان معطوف به حضور حضرت در کربلا بوده و از برخی ابعاد دیگر مانند شخصیت علمی ایشان غفلت شده است، می‌نویسد: جایگاه علمی این بانوی بزرگ را می‌توان در اموری چون اندیشه‌ورزی، آگاهی به معارف قرآنی، روایت حدیث، تفقه در دین و نیابت خاصه از سوی معصوم، فصاحت و بلاغت، آگاهی روزآمد سیاسی و بهره‌گیری درست از فنون روان‌شناسی و مخاطب‌شناسی پی‌جویی کرد.

 

بیست و یکمین شماره پژوهشنامه معارف حسینی را از وب‌سایت اختصاصی این نشریه دریافت و مطالعه نمایید.