به گزارش کرب و بلا، بسیاری از ما با قرارگیری در فضای عاشورایی همچون شرکت در محافل عزای حسینی و با شرکت در یک مراسم آئینی در رثای سالار شهیدان حسین بن علی (ع)  به مویه و زاری می‌پردازیم و بر مصایبی که بر خاندان اهل بیت (ع) روا داشته شده محزونیم و بر مسببان این فاجعه بزرگ تاریخی لعن و نفرین می‌فرستیم.

 

با این وجود حتماً برای بسیاری از ما این پرسش مطرح شده است که اگر ما در دوران معاصر امام حسین (ع) زندگی می‌کردیم و مشخصاً در جریان حرکت ایشان قرار می‌گرفتیم چه موضعی را اختیار کرده و آیا اکنون که عزادار آن حضرت هستیم در مکان و زمان دیگر هم با توجه به شرایط حاکم چنین موضع حقی را انتخاب می‌کردیم؟

 

تحقق این مسئله در عالم واقع دور از ذهن است اما به مدد صور خیال و با توسل به عالم هنر و استفاده از ابزار می‌توان تصویری نزدیک به واقع از قرارگرفتن در چنین موقعیتی در ذهن تجسم کرد.

 

سال 1387 حسین سهیلی‌زاده با استفاده از همین ابزار و برپایه فیلمنامه‌ای نوشته علیرضا کاظمی‌پور سریالی را ساخت تحت عنوان «آخرین دعوت» که نقش اصلی آن را فرامرز قریبیان بازی کرد تا به این وسیله با در فضایی سورئال و با استفاده از ماشین زمان، روزگار کنونی را به محرم سال 61 هجری  یعنی زمان وقوع حماسه عاشورا پیوند زند.

 

«آخرین دعوت»، زندگی استاد دانشگاهی را به تصویر می‌کشد که طی سفر کاری به یکی از شهرهای مرزی کشور در غرب دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن  خود را در بیابانی مشاهده می‌کند، صحرای نینوا نزدیک به شهر کوفه که محل رخداد واقعه عاشوراست؛ کوفه‌ای که در آستانه مهمان‌کشی است و این استاد دانشگاه پرتاب شده در زمانی بسیار دور در گذشته که در زندگی واقعی خود مدعی بسیاری از جریانات انسانی حال بر سر دو راهی انتخاب برای همراهی با حسین (ع) است و یا  دست بیعت با یزیدیانی که کمر به قتل نواده پیامبر (ص) بسته‌اند.

 

در واقع روایت این سریال در 13 قسمت چالش انسان مدعی امروزی را در یاری و همراهی با امام زمان خویش به تصویر می‌کشد که ممکن است بنا بر اقتضائات و دلایلی با لغزش، انحراف و یا حتی راسخ و پایمردی فرد تا به آخر ادامه یابد.