کرب و بلا: نائل شدن به افتخار مرثیه‌سرایی اثرگذار و مدح اهل‌بیت (ع) و به‌ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) بی‌شک از توفیقات بزرگ است و رسیدن به درجه مداحی واقعی اهل‌بیت (ع)، تنها به زمزمه شعر و نوحه نیست و پیشکسوتان عمری را برای رسیدن به این اعتبار صرف کرده‌اند.

 

کمتر کسی است که اهل روضه و منبر باشد و نام حاج علی آهی را نشنیده باشد؛ فخر المادحین و ذاکر صاحب سبک، عنوانی است که استاد آهی را به این نام می‌خوانند؛ هرچند در کسوت استاد بود اما همواره در مجالس عزای اهل‌بیت (ع) جلوی در می‌نشست و خود را صاحب عزا می‌دانست و در مصیبت اهل‌بیت عصمت و طهارت اشک می‌ریخت.

آنچه بیش از همه در زندگی این پیر غلام اهل‌بیت (ع) چشم‌نوازی می‌کند؛ سال‌ها کسب فیض از محضر مراجع تقلید و علمای طراز اول شیعه از جمله آیت الله میلانی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله خویی، آیت الله شاه‌آبادی، آیت الله وحید خراسانی و امام خمینی (ره) و ... بوده است.

 

اشعار این پیشکسوت ستایشگری به‌واسطه رعایت اصول ادبی، تطابق بر واقعیات تاریخی و مبتنی بر عقاید و کلام، مصداق کامل شعر آیینی به شمار می‌رود؛ در حقیقت تلاش استاد آهی بر آن بود که شعرش ترجمان آیات و احادیث و سیره نورانی آن بزرگواران باشد.

 

 گذشته از فعالیت‌های فرهنگی، انقلابی و سیاسی بی‌شماری که صفحات متعددی از کتاب زندگی این پیر غلام اهل‌بیت (ع) را به خود اختصاص داده است، نائل شدن به مقام مداحی آستان مقدس آل الله بی‌شک درخشندگی و جلوه دیگری دارد. استاد آهی از سن ده‌سالگی به عرصه مداحی قدم گذاشت، این آغاز یک‌عمر شاعری و مرثیه‌سرایی وی بود که با تربیت و پرورش نسلی از مداحان و معرفی آنان به جامعه هیئات مذهبی رنگ جاودانگی به خود گرفت.

 

تأسیس مسجد، کتابخانه، تشکیل هیئات مذهبی، تأسیس خانه مداحان، سفر به کشورهای مختلف برای ابلاغ پیام مکتب اسلام و اهل‌بیت (ع)، تلاش برای بهبود وضعیت مالی و معیشتی مداحان، تأسیس بنیاد دعبل، تدریس علوم حوزوی، مداحی و مقتل خوانی و تربیت شاگردان برجسته، تألیف کتب متعدد از جمله «فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل»، دیوان شعر «آهی»، مجموعه شعر «آیینه نور» و ... توفیق بارها تشرف به سرزمین وحی و عتبات عالیات در کسوت زائر و سرپرست زائران تنها بخشی از ثمرات هفت دهه عمر بابرکت استاد علی آهی است.

 

این پیر غلام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، سرانجام در 16 فروردین‌ماه 1394 پس از عمری نوکری آستان آل الله، به آستان‌بوسی حضرات معصومین نائل شد و به دیدار حق شتافت و به عنوان نخستین مداح در «روضه الحسین (ع)» قطعه  اختصاصی مداحان اهل‌بیت (ع) که با پیگیری خود به انجام رسید، آرام گرفت.

 

زندگینامه، مصاحبه‌ها و دیگر مطالب خواندنی از زندگی استاد علی آهی را در صفحه اختصاصی ایشان در رده «اشخاص» دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) «ویکی حسین» بخوانید.