به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری؛ پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در مطلبی به شخصیت حضرت علی‌اکبر (ع) و حضور وی در واقعه عاشورا و انتخابی که کرد، پرداخته است و از جمله مهمترین خصیصه آن حضرت را در این مطلب، حق پرستی، شناخت حق و پایمردی او در مسیر حق عنوان کرده است.

 

وی در این نوشته به مقطعی پیش از حرکت امام حسین (ع) و آغاز قیام اشاره می‌کند و می‌نویسد: امام حسین (ع) در خواب دیدند که در کربلا شهید خواهند شد و به همین دلیل عبارت «استرجاع» را می‌خوانند. وقتی حضرت علی اکبر پدر را می بیند که در حا خواندن استرجاع است، یک جمله می‌گوید مبنی بر اینکه اگر ما بر حق هستیم چرا از مرگ بترسیم و این نشان از آن دارد که برای علی اکبر (ع)، معیار حق بوده است و اینکه اگر بر اساس حق باشیم، مردن یا زنده ماندن فرقی نمی‌کند.

 

جهانگیری این موضوع را در قیاس با زندگی روزمره و معاصر مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه این مطلب می‌نگارد: امروزه بخشی از آسیب‌هایی که در دنیا است ناشی از مرگ‌هراسی است. قرآن به مراتب سعی کرده تا  مرگ را به عنوان یکی از پدیده‌ها و روندهای جاری و عادی زندگی معرفی کند و اشاره به این دارد که در زندگی شما اتفاقات مختلفی می‌افتد؛ مثلاً ازدواج می‌کنید، فرزندی به دنیا می‌آید و ... و مرگ هم یکی از همین گونه اتفاقات است. چنین نگاهی مصداق نگاه حضرت علی اکبر به مقوله مرگ است که در آن معیار را حق پرستی دانسته و لذا  با این نگاه از مرگ واهمه‌ای ندارد.

 

وی در بخش دیگری از مطلب خود با محتوم خواندن مرگ، ادامه می‌دهد: پرسش اینجاست که چرا بشر با وجود آنکه این پدیده حتماً اتفاق خواهد افتاد، سرنوشت و مسیری را که از ابتدا انتخاب کرده بود را تغییر می‌دهد؟ و یکی از نکات مهم در سبک زندگی اسلام این است که مسیرهای انتخابی خودمان را تحت تأثیر مسیر اضطراری مرگ قرار می‌دهیم و به خاطر اینکه نمیریم مسیر زندگی خودمان را منحرف می‌کنیم حال آنکه خودمان می‌توانستیم انتخاب کنیم اینگونه نباشد.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح می‌کند: علی اکبر(ع) اینجا یک سبک زندگی تعریف کرده و به ما آموزد وقتی مرگ اضطراری است ولی حق‌ پرستی انتخابی لذا نباید انتخاب غلط و یا حتی بد داشته باشیم. در اقوال تاریخی آمده است که مادر علی اکبر(ع) با خاندان معاویه نسبتی داشتند و به خاطر این قرابت خانوادگی، عده‌ای خواستند او از جنگ منحرف شده،  پدر را رها کرده و در جبهه مقابل قرار بگیرد ولی علی اکبر(ع) در اینجا نیز موضعی متفاوت دارد و می‌گوید که باید انتخاب کنم که آیا  مسیر رسول خدا(ص) حق است یا نه؟ و  همواره تأکید بر آن داشت که مسیر زندگیمان حق باشد.