به گزارش کرب و بلا، همزمان با ایام ولادت امام عصر (عج)، کتاب «بوستان سماویه» نوشته «مرتضی امیرقهرمانی» با موضوع بررسی حقوقی ماجرای فدک منتشر شد.

 

نویسنده در این کتاب به دور از هرگونه تعصب و با پرهیز از منقولات و روایات، پس از گذشت 1400 سال از مصادره نخلستان‌های فدک، به بررسی مسئله حقانیت حضرت زهرا (س) در قبال این اراضی پرداخته و با استناد به موضوعاتی چون «تعرفه شهود»، «تحلیل قباله یا سند» و ارجاع به «امارات»، ضمن تحلیل خصوصی یا عمومی بودن این ملک، به اثبات دلایل حکمی و اظهارات موضوعی پرداخته است.

 

مرتضی امیر قهرمانی در مقدمه کتاب خود با تاکید بر اینکه تحقیق در باب صحت تصاحب فدک از جانب پیامبر و اهدای آن به حضرت فاطمه (س) نه فقط اثبات کننده یک حق مدنی، بلکه به دلیل ظرفیت خود از موقعیت چهره‌هایی سلب صالحیت می‌کند که در کسوت جانشین رسول خدا از تضییع هیچ حقی در قبال اهل‌بیت (ع) دریغ نکردند. تالیف این کتاب را فرصتی برای پیگیری حقوقی این موضوع با تبیین ارزش‌های معنوی ِ اصحاب دعوی از طریق تحلیل‌ حقوقی و استناد به ادله اثبات دعوی از جمله ارایه سند از سویدخت نبی (ص)، اقرار طرفین دعوا، تعرفه شهود و دیگر مسائل قضایی دانسته است.

 

نویسنده در اثر خود با تحقیق در خصوص مالکان فدک از گذشته تا کنون، حقوق مالکیت و نحوه انتقال اراضی را به تفصیل بررسی کرده و تملک حقوقی بوستان موسوم به فدک را از زمان تصدی «فدک بن هام» تا تصاحب مالکان فعلی این راضی که مردمانی از طایفه آل‌جابر هستند، مطالعه و تشریح نموده است.

 

این کتاب مشتمل بر سه بخش «فدک»، «دادگاه فدک» و «ادله اثبات دعوی در پرونده فدک» است. پرداختن به مالکان سه گانه باغ فدک و نحوه تصاحب آن از فدک بن هام تا رسول خدا و حضرت زهرا (س)، تحقیق در باب «تملک اموال بدون مالک» از جانب آل‌یهود، نظر مورخان و محدثان در خصوص این مسئله و پاسخ به اشکالات وارده به مسئوله اهداء باغ فدک از جانب پیامبر (ص) از جمله موضوعات مورد بررسی در بخش نخست کتاب است.

 

بخش دوم کتاب با اشاراتی نزدیک به 300 کتاب معتبر اهل‌سنت، دارایی‌های شخص رسول خدا را در بندهایی چون «داد و ستدها»، «هدایا»، «خمس»، «ارثیه» و در نهایت «اموال فیء» مورد مطالعه قرار می‌دهد تا با ذکر مصادیق، اصالت و صحت انتقال نخلستان فدک از جانبیامبر اسلام به فاطمه (س) مورد ارزیابی حقوقی قرار دهد.

 

از جمله مباحث جدید و قابل توجه در این کتاب؛ «شانیت شاهد» است که با اتکا به آراء و ارجاعات فقهی و حقوقی، تحت عنوان «شهادت در موضوعات مالی» نگاه فرق اسلامی در خصوص حذف شاهد در این مسائل مورد کنکاش قرار گرفته است. خواسته‌ای که با نقل روایات مستدلی از تخصیص‌های بی‌شمار تاریخ صورت گرفته و با نقل نمونه‌های تاریخی و درخواست‌های پرتکرار شخصیت‌هایی چون «جابر بن عبدالله»، «عبدالله بن عمر»، «جریر بن عبدالله» و «عبدالله بن زبیر» سلبا و اثباتا پژوهش و واکاوی شده است.

 

اما بخش سوم کتاب که با عنوان «ادله اثبات دعوی در پرونده فدک» به رشته تحریر درآمده است، در دو فصلِ «استنادات ارایه شده در دادگاه» و «مستندات قابل پیگیری در دعوا» با محوریت تبیین ماهیت فقهی و حقوقی دادرسی، ذیل مباحثی نظیر «مصالحه بر دعوی»، «بینه‌ای معادل دو شهادت»، «صلاحیت قاضی» و «اقاریر» با استناد به عرایض و مواضع چهره‌هایی چون خزیمه بن ثابت در مقام نقد و نظرِ مدعی مالکیت برآمده است.

 

این کتاب با تاسی از لقب سماویه (به معنای گوهر آسمانی) که از جمله القاب معروف حضرت صدیقه طاهره (س) است، با عنوان «بوستان سماویه» در 261 صفحه و با قیمت 375000 هزار تومان، توسط انتشارات چتر دانش؛ ناشر تخصصی کتب حقوقی و قضایی، چاپ و روانه بازار کتاب شده است.