به گزارش کرب و بلا، در روزهای پایانی سال و در آستانه سال 1400 مناسب دیدیم تا به مجموعه فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر که به موضوع عاشورا و قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) مربوط می‌شدند، بپردازیم آن هم در سالی که با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیاری از محافل عزا و سوگواری به آن شکلی که شایسته و بایسته است برگزار نشد و لذا معدود فعالیت‌ها در عرصه فرهنگ و هنر عاشورایی تا اندازه زیادی توانست این خلأ را پُر نماید.

 

از جمله این فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه هنر عاشورایی که بازخوردهای خوبی نیز به همراه داشت موسیقی ـ نمایش«علمدار» به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی بود که همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

 

در این نمایش که با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی به اجرا درآمد و البته از طریق فضای مجازی و پلتفرم‌های در نظر گرفته شده نیز به شکل زنده قابل دسترس برای عموم علاقه‌مندان بود، مخاطبان کار تلفیقی متشکل از اجرای ارکسترال موسیقی و حرکات نمایشی را شاهد بودند که البته هر شب از اجرای این نمایش را نیز یکی از چهره‌های شناخته شده عرصه تصویر و نمایش روایتگری می‌کردند و به طور مثال یک شب، داریوش ارجمند و در شب دیگر مهدی سلطانی و در شب پسین نیز هادی حجازی‌فر و... مسئولیت روایتگری این نمایش را که به موضوع سقا و علمدار دشت کربلا می‌پرداخت را روایت می‌کردند.

 

قطعه یا پوئم موسیقی «علمدار» را پوریا خادم ساخته و در شب‌های اجرا به همراه ارکستر سمفونیک تهران آن را بر روی صحنه تالار وحدت به اجرا درمی‌آورد که البته این میان نیز بردیا کیارس گروه آوازی این موسیقی نمایش را رهبری می‌کرد.

 

در اجرای این نمایش کارگردان و گروه طراح براساس متنی نوشته محمدرضا کوهستانی شیوه ای تلفیقی از اجرای نمایش را نیز تجربه کردند و به شیوه مجلس شبیه خوانی و تعزیه، پرویز پرستویی در کسوت معین البکاء، تنظیم و اجرای هر بخش را که وقایع مربوط به حضور علمدار دشت کربلا در واقعه عاشوراست را مدیریت می‌کرد.

 

از جمله ویژگی‌های دیگر این موسیقی نمایش که اجرای خود را به مدت 10 شب از 2 مهرماه سالی که آن را پشت سر گذاشتیم آغاز کرد، مصارف عام المنفعه عواید مالی آن حاصل فروش بلیط و گیشه بود که به موجب آن بسیاری از دلسوختگان و عاشقان امام حسین (ع) به شکل همت عالی و به بهانه خرید بلیط این نمایش، کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به طبقه محروم و بی‌بضاعت کشور اختصاص دادند.