به گزارش کرب و بلا، آیت‌الله علوی بروجردی به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب (س) در قالب گفتاری به بیان معنای عبارت «ما رأیت الا جمیلا» که آن حضرت در زمانی که از ایشان پرسیده می‌شود واقعه کربلا را چگونه دیدی؟ پرداخته است.

 

وی گفت: این جمله یک معنای عرفانی دارد یعنی هر چه آن خسرو(خداوند) کند نیکو بود؛ زیباست و از خدای تعالی جز خیر صادر نمی شود اما یک معنای دیگری هم دارد و آن چیزی است که حضرت زینب (س) می بیند؛ یعنی همین عاشورا، همین کربلا بنیاد شما (امویان )را به باد می‌دهد و به زیباترین شکل ممکن برنامه کربلا اجرا شد و حتی آن کسانی که سنگدل ترین افراد شما بودند هم پی بردند به این که شما چه وجودهای خبیثی هستید.

 

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: این را می‌خواهد بگوید که به این زیبایی و پاکیزگی صحنه‌ها چیده شده بود تا جایی که وقتی به ابن عباس خرده گرفته می‌شود که چرا در کربلا نبودی، می‌‌گوید که سالها پیش خدمت علی بن ابیطالب بودم و آن حضرت لیست شهدای کربلا را به من نشان داد که اسم من در بین آنها نبود حال آنکه وهب نصرانی پذیرفته می شود! و این نشان از آن دارد که این صحنه چقدر قشنگ چیده شده است. برخی دیگر پیری و کهولت او را دلیل می آورند که اگر به این دلیل باشد که حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه با وجود کهولت در کربلا حاضر بودند.

 

وی تصریح کرد: حضرت زینب (س) با ادای این جمله خطاب به ابن زیاد این موضوع را به اثبات می‌رساند که ابن زیاد خیال نکن که تمام شد و رفت. فردا این قبور آباد می شود؛ مردم عاشقانه دور اینها طواف خواهند کرد و لذا باید بگوییم که حضرت زینب (س) امروز را می دید همانطور که مادر گرامیشان فاطمه زهرا (س) نیز در خطبه هایشان امروز را دیدند؛ تاریخ اسلام را دید.