به گزارش کرب و بلا، نخستین به همت موسسه «سلیس» نخستین شماره فصلنامه «عرشه شعر» منتشر شد.

 

این نشریه به ادبیات و هنر شیعی اختصاص دارد. از دیگر اختصاصات این فصلنامه، پرداختن به زبان‌های خارجی است؛ چنان‌که ادبیات شیعی عربی، ترکی و اردو سه فصل از این فصلنامه را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بخش ادبیات فصلنامه پس از طرح مباحث نظری، به معرفی و نقد ادبای شیعی و آثار آنها در پنج دورۀ پیش از صفوی، صفوی، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی می‌پردازد. مبحث هنرهای تجسمی شامل نقاشی، نگارگری، خط، معماری و ... همچنین هنرهای نمایشی از جمله تعزیه، موسیقی، تئاتر، فیلم و ... مباحثی است که دیل عنوان هنر در این فصلنامه طرح شده است.

 

مروری بر ادبیات شیعی، منابع تاریخی- روایی در سرایش حماسه‌های علوی، نوحه پژوهی، نگاهی به سروده‌های آیینی میلی مشهدی از شعرای قرن دهم، مروری بر مستزاد یغمای جندقی در سوگ علی اکبر (ع)، بررسی «طوفان البکاء» از مقاتل معروف دوره قاجار، مروری بر بحر طویل صغیر اصفهانی در رثای حضرت رقیه (س) و ... از جمله عناوین مقاله‌های این شماره از فصلنامه است.

 

نخستین شماره این فصلنامه با همکاری «محمدرضا سنگری»، «محمود مهدوی دامغانی»، «غلامرضا کافی»، «محمد طاهری خسروشاهی»، «سید علی طباطبایی» و ... منتشر شده است.

 

علاقه‌مندان به ادبیات شیعی می‌توانند برای تهیه نخستین شماره فصلنامه عرشه شعر به وب‌سایت اختصاصی این گروه پژوهشی به نشانی sails110.ir مراجعه نمایند.