به گزارش کرب و بلا، همزمان با ایام ولادت با سعادت امام جواد (ع) کار پروژه تثبیت و مقاوم‌سازی گلدسته شمال شرقی حرم مطهر امامین جوادین (ع) به عنوان یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های مهندسی جهان در شهر کاظمین به اتمام رسید.

 

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات با اعلام این خبر گفت: با اجرای این طرح که از نظر فنی در جهان بی‌نظیر است، خطر سقوط مناره کج شده بر روی گنبد و حرم مطهر رفع شد.

 

به گفته «مجید نامجو» گلدسته شمال شرقی (باب‌المراد) حرم امامین جوادین (ع) به ارتفاع 40 متر متعلق به قرن‌ها پیش بود که به دلیل وجود آب زیر سطحی و سایر عوامل فرسایشی، از قسمت سقف به سمت گنبد، 84 سانتیمتر انحنا پیدا کرده بود.

 

12-5-6.jpg

 

وی با بیان اینکه بیم آن می‌رفت با ریزش و سقوط این گلدسته، دو گنبد حرم مطهر نیز آسیب ببیند، افزود: تولیت حرم مطهر امامین جوادین (ع) که پیش‌تر شاهد اجرای موفقیت آمیز پروژه لاغرسازی ستون‌های اطراف حرم مطهر امام حسین (ع) و مقاوم سازی حرم سید الشهدا توسط ستاد بازسازی عتبات کرمان بود، خواهان حضور این گروه متخصص برای رفع این خطر در حرم کاظمین شد.

 

به گفته نامجو فرآیند اجرای این طرح بی‌نظیر مهندسی پس از مدت‌ها کار مطالعاتی دقیق و بررسی شیوه‌های مختلف، با تزریق دوغاب بتنی ویژه برای فونداسیون و تثبیت گلدسته حرم، توسط متخصصان ستاد بازسازی عتبات در فروردین 97 آغاز شد.

 

وی با اشاره به اینکه اهمیت حفظ معماری تاریخی حرم که از آثار ماندگار معماری ایرانی و اسلامی از دوره‌های صفوی و قاجار است، دشواری کار را دو چندان کرده بود، اظهار داشت: عوامل اجرایی با دقت بسیار بالا مشغول کار شدند و پس از نصب سازه موقت نگهبان، نصب و شمع‌گذاری در اطراف ستون مناره و اجرای فونداسیون، کار پروژه ادامه پیدا کرد و از دیواره تا پشت‌بام، بتن‌ریزی انجام شد.

 

نامجو به وقفه پیش آمده در اجرای پروژه به دلیل پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: اواخر سال 98 با شیوع بیماری کرونا، به مدت 4 ماه، کارگاه تعطیل و پس از این مدت، ادامه کار با نیرو‌های کمتر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 22 تیرماه 99 شروع شد.

 

12-5-5.jpg

 

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: با همت عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات کرمان و مساعدت‌های تولیت حرم مطهر، در آستانه سالروز میلاد پر برکت امام جواد (ع) شبکه‌های بتنی مسلح از بالا و پایین گلدسته ایجاد و به‌هم رسید و کار مقاوم سازی این گلدسته به عنوان طرح پیچیده فنی و مهندسی بی نظیر در جهان اسلام و  نشان ارادتی ماندگار از جمهوری اسلامی در اعتاب مقدسه و شهر کاظمین به پایان رسید.