به گزارش کرب و بلا، «محمدعلی سدپارا» هیمالیا نورد و اسطوره کوهنوردی پاکستان که کلکسیون کاملی از صعودهایی سخت در پرونده کوهنوردی خود دارد، در آخرین صعود موفق خود به قله بلند K2 پرچم مزین به ذکر شریف «یا حسین» را بر فراز این قله از رشته‌کوه‌های هیمالیا به اهتزاز درآورد.

 

وی معتقد بود هر کسی به شیوه خود برای معرفی نام حسین (ع) و قیام کربلا عمل می‌کند، من برای معرفی نام حسین (ع) به جهان، این روش را برگزیده و برای این کار دست به سفرهای سختی زدم. وقتی بالای کوه می‌رسم ابتدا دو رکعت نماز شکر می‌خوانم و همراه پرچم کشورم، پرچم یا حسین و حضرت عباس (ع) را نصب می‌کنم و در پاسخ به سؤال کوهنوردان خارجی می‌گویم این پرچم در کربلا برای قیام حق علیه باطل بلند شد. تلاش بسیاری برای سرنگونی این پرچم شد اما علمدار کربلا و یاران امام حسین (ع) برای بقای آن جان خود را فدا کردند و از حق عقب‌نشینی نکردند

 

این کوهنورد و امدادگر شیعه در صعود اخیرش پس از فتح کوه K2 در راه بازگشت دچار حادثه شد. طی روزهای اخیر و پس از یک هفته جستجو، هیئت ورزش پاکستان خبر درگذشت این اسطوره کوهنوردی را به صورت رسمی اعلام کرد.

 

سدپارا ازجمله شیعیان محب اهل‌بیت (ع) و سفیر افتخاری بنیاد نیکوکاری «حرکت انسانی» در هر صعود خود پرچم‌های منقش به نام حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را بر قله‌ها برافراشته می‌کرد، قصد داشت با همین شیوه به قله اورست نیز صعود کرده و این پرچم را بر بام جهان نصب کند.

 

خوب است بدانیم قله K2 دومین قله بلند پس از اورست است. این قله با ارتفاع 8٬611 متر از سطح دریا، در رشته‌کوه‌های هیمالیا میان مرز کشورهای پاکستان و چین قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است. تعداد کوهنوردانی که در راه رسیدن به قله کشته شده‌اند یک‌چهارم تعداد کسانی است که موفق به صعود شده‌اند.