کرب و بلا: کنار امام صادق (ع) نشسته بودند، صحبت که از حسین (ع) شد و اجر زیارت حضرتشان، «یونس بن ظَبیان» به امام عرض کرد: فدایت شوم، من مکرر یاد حسین بن علی می‌کنم، در این حالت چه بگویم؟ امام فرمودند: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَاعَبْدِ اللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به ایشان می‌رسد.*

 

با پای دل به زیارت می‌رویم

سال‌هایی بود که حظ بصری اماکن متبرکه و مشاهد مشرفه تنها به‌واسطه گزارش‌های ضبط‌شده خبرگزاری‌ها و واحدهای خبری صداوسیما نصیب‌مان می‌شد؛ اما به لطف شبکه‌های مجازی و صفحات اجتماعی چند سالی است که خودمان را نزدیک‌تر به حرم حس می‌کنیم و راه برایمان قدری کوتاه‌تر شده است.

 

حدود چهار یا پنج سال پیش خادمان امام حسین (ع) در موسسه زیتون با عنوان «مجمع دوستداران امام حسین (ع)» امکان جدید و البته خاصی را برای مخاطبان خود در صفحه اینستاگرام معرفی کردند و آن هم پخش زنده از صحن و سرای امام حسین (ع) بود. این خدمت جدید به خصوص برای کسانی که امکان تشرف به عتبات عالیات را نداشتند، دنیایی از احساس شعف را به ارمغان آورد. حالا دیگر دل‌های مشتاق زیادی ثانیه ‌شماری می‌کردند برای شب‌های جمعه‌ای که قرار است نزدیک‌تر از همیشه به مولای خود عرض سلام و ارادت داشته باشند.

 

حال و هوای کاربران و مخاطبان “imamhussain_lovers” وصف شدنی نیست. چه اشک‌ها که پای همین صفحه کوچک تلفن همراه ریخته نشد، چه دل‌ها که از راه دور به ضریح شش‌گوشه سیدالشهداءء (علیه‌السلام) دخیل نبست و چه حاجت‌ها که گفته و نگفته از دست سقای بی‌دست کربلا روا نشد...

 

11-20-2.jpg

 

گرچه دوریم به یاد تو قدح می‌نوشیم

در یک سال گذشته همه دوستداران اهل‌بیت (ع) به‌ویژه عاشقان زیارت حضرت ارباب به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و توقف سفر به عتبات عالیات و محرومیت از زیارت سیدالشهدا (ع) روزها و ماه‌های سختی را پشت سر گذاشتند. اوج این فراق و اندوه را در ایام ماه محرم و به خصوص عدم امکان سفر اربعین حسینی شاهد بودیم. میلیون‌ها زائری که هرساله به هر وسیله‌ای خود را به کربلای معلی می‌رساندند، حالا باید تنها دلخوش می‌کردند به تصاویر حرم مطهر و زیارت از راه دور.

 

مجمع دوستداران امام حسین (ع) با توجه به شرایط خاص این ایام و محدودیت سفر به عتبات عالیات، تلاش مضاعفی را برای تسهیل امکان زیارت نیابتی و پخش زنده از صحن و سرای سیدالشهدا (ع) صورت داد. تا جایی‌که تعداد دفعات پخش زنده از کربلای معلی افزایش یافته و به‌طور تقریبی در طول هفته هر شب، عاشقان و دوستداران حضرت مهمان آن بهشت روی زمین شدند.

 

در حال حاضر هر ارتباط زنده با حرم حدود 200 تا 300 کاربر را با خود همراه دارد. همچنین پست ذخیره‌شده این ارتباط‌ها نیز با استقبال چشمگیر کاربران مواجه شده و همراهی نزدیک به 3000 مخاطب را در پی دارد.

 

نکته‌ای که ذکر آن قابل‌توجه است اینکه جهت استفاده هرچه بیشتر و بهتر مخاطبان، تلاش می‌شود پیش از برقراری هر ارتباط زنده با حرم‌های مطهر کربلای معلی، در قالب استوری هایی، زمان پخش زنده به مخاطبان اطلاع‌رسانی شود.

 

همه این خدمات تلاش کوچکی است برای رساندن پای دل زائرانی که از حرم دورمانده‌اند و می‌خواهند با ذکر «صلی‌الله علیک با اباعبدالله» نامشان در زمره زائران حضرت حسین (ع) ثبت شود. چراکه به فرموده امام خود یقین دارند که سلام از راه دور و نزدیک به ایشان می‌رسد.

 

عموم علاقه‌مندان و محبان اهل‌بیت (ع) می‌توانند با دنبال کردن صفحه مجمع دوستداران امام حسین (ع) با نشانی imamhussain_lovers در شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام، به جمع زائران از راه دور حضرت ارباب ملحق شوند.

 

------------------------------------------------------

* کافی، ج 4، ص 575/ وسائل‏الشیعه، ج 14، ص 494 به نقل از کافی